Als kunsthistorica ben ik dol op de manier waarop kunst ons anders naar onszelf én de wereld om ons heen laat kijken. Nóg leuker is het om het gesprek erover aan te gaan en te leren van elkaar. Durf jij te leren kijken? Echt kijken en hardop zeggen wat je allemaal ziet? Of ben jij meer een stille genieter? Kunst is niet elitair, niet onbereikbaar en zeker niet moeilijk te begrijpen. Ik verwacht geen kwaliteitsoordelen over ‘gekke’ of eigenzinnige eigentijdse kunstwerken. Wat ik je mee zal proberen te geven is begrip over hoe en waarom een werk in het grotere verhaal van kunst (en samenleving) past.
Deze interactieve cursus begint direct met hardop kijken: welke vragen stellen wij allemaal over kunst? Wat gebeurt er als je samen hardop kijkt en verder kijkt dan deze hokjes waarin de kunst vaak gepresenteerd wordt? Welke verbanden kun jij leggen? En, misschien nog wel het belangrijkste: hoe laat kunst jou opnieuw naar jezelf én de wereld om je heen kijken. Er wordt gebruik gemaakt van oude en moderne kunst, schilderijen, beelden en fotografie.
Verbinding met schoolthema’s: creatieve vakken, wereldoriëntatie
K&C-vaardigheden: reflectief, receptief, onderzoeken
Kerndoelen: 12, 44, 45, 54, 55 en 56
Doelgroep: groep 6-8 en VO
Groepsgrootte: lokaalgroep (evt. meer groepen)
Duur: minimaal 1, maximaal 2 uur
Locatie: op school of in De Rinkelbom
Kosten: €100,- (1 uur), €200,- (2 uur) incl. voorbereiding en reiskosten
Periode: gehele jaar, in overleg
Bijzonderheden: de docent maakt gebruik van het digibord. Op maat is mogelijk