Inspirerend onderwijs is een proces waarin ik met leerlingen en leerkracht ontdekkend en onderzoekend bezig ben. Eigen talenten ontdekken, open staan voor elkaars ideeën, durven experimenteren, mislukken en slagen zijn essentieel in het proces. We werken op het grensvlak van wetenschap, techniek en kunst. Mijn werkveld is vooral het PO, van kleuters tot pubers. Hans Hollander werkt geruime tijd als vaste techniekdocent op diverse basisscholen in Friesland.
De projecten die we samen gaan uitvoeren sluiten bij voorkeur aan bij een thema, interesse of talent dat je als leerkracht(en) wilt inzetten of ontwikkelen. Of dat je aangereikt krijgt door de kinderen. Kinderen krijgen in het project de ruimte om op het raakvlak techniek, wetenschap en kunst eigen onderzoek te doen, te ontwerpen en te ontdekken. Dat kost tijd, maar levert ook veel op. Thema’s en technieken kunnen zeer uiteenlopend en verrassend zijn. Ook als vakdocent en leerkracht staan we in een ontdekkende en lerende houding. We coachen en beleven het proces mee. Inspirerend onderwijs is een proces waarin wij: leerlingen, leerkracht(en) en vakdocent ontdekkend en onderzoekend bezig zijn.
Verbinding met schoolthema’s: rekenen, taal, creatieve vakken, NME, wetenschap en techniek
K&C-vaardigheden: creëren, presenteren, reflectie, receptief, onderzoeken
Kerndoelen: 42, 44, 45, 52, 55 en 56
Doelgroep: midden- en bovenbouw
Groepsgrootte: lokaalgroep
Duur: afhankelijk van de leeftijd 45 min. tot maximaal 2 uur per keer. Voor het verdiepen zijn meerdere sessies belangrijk (bijv. 2 tot 4 keer per groep)
Locatie: op school
Kosten: €170,- per groep, materiaal: afhankelijk van de projecten. Tussen de €0,50 en €5,- per leerling. Basismaterialen via school + materialen via de docent.
Periode: gehele schooljaar
Bijzonderheden: ruim van tevoren overleg en plannen over thema, invulling, eigen interesses van de leerkracht