Porseleinkoorts – Keramiekmuseum Princessehof

Keramiek – iets dat is gemaakt van gebakken klei – is overal en elke dag om je heen te vinden. Je zit zelfs op een wc-pot van keramiek! In het voormalige stadspaleis van Prinses Maria Louise en geboortehuis van graficus M.C. Escher, bewaren we allerlei gebruiksvoorwerpen en kunstwerken van keramiek vanuit de hele wereld: van Chinese drakenvazen, Spaanse tegels, kleine kommetjes uit Japan tot de porseleinen muziekkast van ontwerper Jelle Mastenbroek.

Porselein… het witte goud! Eeuwenlang was het een groot geheim hoe keramisten in Azië het voor elkaar kregen dit heel dunne en toch sterke keramiek te maken. Dat geheime recept was veel waard en zorgde letterlijk voor porseleinkoorts! Van 14 oktober 2023 t/m 1 september 2024 ontdekken leerlingen in de tentoonstelling Porseleinkoorts wat de concurrentie tussen verschillende vorstenhuizen aan bizarre objecten opleverde. Iedereen wilde het meest uitzonderlijke voorwerp van porselein hebben. Kijk je er met onze eenentwintigsteeeuwse ogen naar, dan noem je het misschien zelfs kitsch…Onze onderwijsprogramma’s maken we samen met
leerkrachten en docenten voor verschillende doelgroepen. Kleuters dwalen met prinses Marijke door haar verzameling porseleinen spulletjes en leerlingen van het voortgezet onderwijs doen mee aan onze ontwerpwedstrijd.

Verbinding met schoolthema’s: creatieve vakken, wereldoriëntatie, taal, erfgoed, burgerschap
K&C-vaardigheden: reflectie, receptief, onderzoeken
Kerndoelen: 12, 54, 55 en 56
Groepsgrootte: 30 leerlingen, de groep wordt in tweeën gesplitst
Duur: 60 minuten (kleuters) tot 75 minuten (overige groepen)
Locatie: Keramiekmuseum Princessehof
Kosten: aantal leerlingen x €5,- (met een minimum van €50 bij groepen van minder dan 10 leerlingen)
Periode: 1 december 2023 t/m 1 september 2024
Bijzonderheden: via de website zijn tips voor voor- en nabereiding beschikbaar

Een nieuwe blik d.m.v. kunst(geschiedenis) – Nieuwe blik op Kunst

Als kunsthistorica ben ik dol op de manier waarop kunst ons anders naar onszelf én de wereld om ons heen laat kijken. Nóg leuker is het om het gesprek erover aan te gaan en te leren van elkaar. Durf jij te leren kijken? Echt kijken en hardop zeggen wat je allemaal ziet? Of ben jij meer een stille genieter? Kunst is niet elitair, niet onbereikbaar en zeker niet moeilijk te begrijpen. Ik verwacht geen kwaliteitsoordelen over ‘gekke’ of eigenzinnige eigentijdse kunstwerken. Wat ik je mee zal proberen te geven is begrip over hoe en waarom een werk in het grotere verhaal van kunst (en samenleving) past.

Deze interactieve cursus begint direct met hardop kijken: welke vragen stellen wij allemaal over kunst? Wat gebeurt er als je samen hardop kijkt en verder kijkt dan deze hokjes waarin de kunst vaak gepresenteerd wordt? Welke verbanden kun jij leggen? En, misschien nog wel het belangrijkste: hoe laat kunst jou opnieuw naar jezelf én de wereld om je heen kijken. Er wordt gebruik gemaakt van oude en moderne kunst, schilderijen, beelden en fotografie.

Verbinding met schoolthema’s: creatieve vakken, wereldoriëntatie
K&C-vaardigheden: reflectief, receptief, onderzoeken
Kerndoelen: 12, 44, 45, 54, 55 en 56
Doelgroep: groep 6-8 en VO
Groepsgrootte: lokaalgroep (evt. meer groepen)
Duur: minimaal 1, maximaal 2 uur
Locatie: op school of in De Rinkelbom
Kosten: €100,- (1 uur), €200,- (2 uur) incl. voorbereiding en reiskosten
Periode: gehele jaar, in overleg
Bijzonderheden: de docent maakt gebruik van het digibord. Op maat is mogelijk

Is dat nou kunst? – Museum Heerenveen

Museum Heerenveen is een erfgoedmuseum die de (oude) verhalen van Heerenveen weer tot leven brengt door voorwerpen, verhalen en verschillende activiteiten. Zo hebben we archeologische vondsten, werken van beroemde kunstenaars en voetbalschoenen uit de tijd van Abe Lenstra. Ook kun je het verhaal vinden over het ontstaan van Heerenveen en van Ferdinand Domela Nieuwenhuis. We nemen je graag mee naar Pakes zolder vol nostalgie en sinds dit jaar vind je daar ook de Van Maasdijkroom. Een escaperoom rondom het verhaal van Clément van Maasdijk. De eerste Nederlander met vliegbrevet die boven Nederland vloog. Kom langs en leer je geschiedenis kennen. Want als je je geschiedenis kent, weet je wie je bent!

Huh, is dat nou kunst!? Dat kan ik toch zelf ook maken? Probeer maar eens. Naast de vaste collectie over de historie van Heerenveen zijn er ook schilderijen gemaakt door Friese kunstenaars, tijdelijke tentoonstellingen van moderne kunst door kunstenaars uit de regio en tentoonstellingen over een specifiek thema. In de workshop ”Is dat nou kunst!?” bezoeken we deze tentoonstellingen en doen we inspiratie op om later zelf aan de slag te gaan. Dit kan vanuit materiaalgebruik, gedachtegoed, werkwijze, verhaal of thematiek.

Verbinding met schoolthema’s: taal, creatieve vakken, wereldoriëntatie
K&C-vaardigheden: creëren, presenteren, reflectie, receptief, onderzoeken
Kerndoelen: 1, 17, 52, 54, 55 en 56
Doelgroep: groep 3-8 en VO
Groepsgrootte: lokaalgroep
Duur: 1-1,5 uur
Locatie: Museum Heerenveen
Kosten: €2,- per leerling. Leerkrachten en begeleider zijn gratis. Neem je museumkaart mee!
Periode: gehele jaar, in overleg
Bijzonderheden: max. 30 leerlingen met daarbij 2 begeleiders

Kunst in de buurt – Hilda Klaassen

‘’Ik vind het belangrijk dat je mag laten zien wat je bent en wat je kunt. Elkaar op een fantasievolle en creatieve manier leren kennen, met als doel elkaar leren accepteren en respecteren.’’ Hilda werkt als beeldend kunstenaar, maakt schilderijen, tekeningen en installaties en is organisator van allerhande educatieve kunstprojecten. Ze heeft ruime ervaring met projecten op basisscholen, speciaal onderwijs en musea.

Je eigen leefomgeving met andere ogen bekijken. Kunst in de buurt gaat over kijken en ontdekken, doen en verbeelden. Een kunstwerk in de buurt is de inspiratie om een beeldend project op maat te ontwikkelen. Dat kan gaan over onderzoek naar beeldaspecten, evenwicht, compositie, kleur, contrast, beweging of ritme. Het kan een onderzoek zijn naar het lijfelijk ontdekken van evenwicht en balans en dat als uitgangspunt voor verbeelden gebruiken. Het kan ook verbeeld worden na onderzoek van verschillende beeldende materialen. Zowel ruimtelijk als vlak en ook in een beeld met woorden.

Verbinding met schoolthema’s: creatieve vakken, erfgoed, mens, natuur en duurzaamheid
K&C-vaardigheden: creëren, reflectief, receptief, presenteren, onderzoeken en samenwerken
Kerndoelen: 47, 51, 54, 55 en 56
Doelgroep: groep 1-8
Groepsgrootte: lokaalgroep
Duur: 3 tot max. 6 lessen + evt. presentatie. Onder-/middenbouw 60 minuten en bovenbouw 90 minuten.
Locatie: bezoek kunstwerk op locatie en in de klas
Kosten: €375-€700, 3 tot 6 lessen.
Materiaalkosten: afhankelijk van de uitvoering.
Periode: gehele jaar, in overleg
Bijzonderheden: de activiteit is mogelijk als dagproject

Kunstenaarsspreekuur op consult – Alie Popkema

Als beroepskunstenaar in de klas (BIK) ontwikkelt en geeft Alie kunstprojecten in het onderwijs. Op maat gemaakt vanuit ontdekken, verdiepen, verbeelden en werken in steen. Het werken in steen is voor vele scholen een discipline die men zelf niet kan aanbieden. Alie heeft hiervoor alle gereedschappen en materialen en tovert de school zo om tot een beeldhouwatelier.

Beeldend kunstenaar Alie Popkema komt met haar camper vol ideeën/materialen spreekuur houden op het schoolplein. Om zo samen vanuit de vraag van de leerlingen in de school een nieuw kunstproces in gang te zetten. Kinderen aanzetten tot spelend onderzoeken, verdiepen, fouten maken, opnieuw beginnen, ontdekken en maken in je eigen proces.

Kom op “spreekuur” dan gaan we samen onderzoeken:
Waar word je blij van? Hoe is jouw omgeving, je favoriete boom, je moeders taal? Wat vertel jij? Wat is er al? Wat is er nodig? In de kunst en in jouw verhaal?

Onderzoeken, verdiepen en verbeelden.
Laten we filosoferen, nieuwe woorden, nieuwe vormen ontdekken en samen een nieuw verhaal starten in de kunst.

Verbinding met schoolthema’s: creatieve vakken, omgeving, natuur, erfgoed, taal, talenten
K&C-vaardigheden: creëren, presenteren, reflectie, onderzoeken.
Kerndoelen: 47, 54 en 55
Doelgroep: groep 1-8 en VO
Groepsgrootte: in overleg
Duur: 1,5 uur (1e keer, daarna maken we een plan en een offerte)
Locatie: op school/schoolplein of locatie naar keuze
Kosten: starttarief €125,- incl. reiskosten en onderzoeksmateriaal
Periode: in overleg
Bijzonderheden: er wordt gewerkt met verschillende 3d materialen

Mislukt is je kans! – Birgit Speulman

Maakt als beeldend kunstenaar (digitale) collages, tekeningen, grafiek en in opdracht illustraties en grafische ontwerpen. Ze heeft veel ervaring in het ontwikkelen van lesmateriaal en het organiseren en realiseren van kunsteducatie in het primair onderwijs. Haar expertise omvat tekenen, schilderen, grafische technieken, collage, fotografie en animatie. Ze wordt enthousiast van onderwerpen als landschap en natuur, erfgoed, verhalen en van nieuwsgierige kinderen. Birgit gaat in haar lessen uit van de behoeftes van de leerlingen: maken is een interactief proces.

“Heb je dat ook weleens, dat je niet weet wat je wilt maken? Of je hebt een prachtig beeld in je hoofd maar je weet dat je dat niet kantekenen?” Een les waarin creativiteit, eigenheid, kansen benutten en experimenteren de kans krijgen. De leerlingen gaan op reis in hun eigen tekening-in wording. Ze gaan, al doende, op zoek naar wat ze willen en kunnen maken en in beeld brengen. Geïnspireerd door echte kunstenaars kiezen ze lekker hun eigen weg. Tips over materiaal, techniek en het gebruik van kleur helpen de leerlingen om te experimenteren. We beginnen met twee lievelingskleuren en kijken wat we daarmee kunnen doen, nog zonder aan een onderwerp te denken. Beweging komt erbij, vorm, contrast… er ontstaat steeds meer. Omdat de les stap voor stap wordt opgebouwd in interactie met de groep, is het voor alle leerlingen veilig én uitdagend. Frustratie is een leervraag. En niets is fout, want alles is een kans om je kunstwerk te laten groeien. We nemen de tijd om goed te kijken wat ieders tekening wil worden. Vlekken of een scheur? Die kun je prima gebruiken. ‘Niet mooi’ kan ‘héél mooi’ worden. En opeens is het klaar, het is zoals het moet zijn. “Had je van tevoren gedacht dat je dit zou maken?” Tenslotte maken we er samen een tentoonstelling van of een boek met alle kunstwerken. Materiaal in overleg.

Verbinding met schoolthema’s: wereldoriëntatie, creatieve vakken, taal
K&C-vaardigheden: onderzoeken, creëren, reflectief en receptief vermogen, zelfstandig werken, samenwerken
Kerndoelen: 54, 55 en 56
Doelgroep: groep 1-8
Groepsgrootte: schoolklas
Duur: 1 workshop van 2 uur
Locatie: op school
Kosten: workshop €125,- per groep/materiaal €1,- per leerling
Periode: in overleg
Bijzonderheden: evt. tentoonstelling of boek samenstellen, extra kosten in overleg

Schilderen met je oren – Birgit Speulman

Maakt als beeldend kunstenaar (digitale) collages, tekeningen, grafiek en in opdracht illustraties en grafische ontwerpen. Ze heeft veel ervaring in het ontwikkelen van lesmateriaal en het organiseren en realiseren van kunsteducatie in het primair onderwijs. Haar expertise omvat tekenen, schilderen, grafische technieken, collage, fotografie en animatie. Ze wordt enthousiast van onderwerpen als landschap en natuur, erfgoed, verhalen en van nieuwsgierige kinderen. Birgit gaat in haar lessen uit van de behoeftes van de leerlingen: maken is een interactief proces.

Je kunt lezen, begrijpend lezen en ook begrijpend luisteren. ‘Schilderen met je oren’ gaat over goed luisteren en dat wat je gehoord hebt vertalen in beeld. Eerst oefenen de leerlingen met het mengen van kleuren en de technische aspecten van het schilderen. Daarna luisteren ze naar een expressief voorgelezen beschrijving van een beroemd schilderij. Stukje voor stukje schilderen de leerlingen mee met de beschrijving, stap voor stap toveren ze zo op doek wat ze horen. Heeft iedereen nu precies hetzelfde schilderij gemaakt? Nee? Hoe zou dat komen? De leerlingen bekijken het schilderij uit de beschrijving en vergelijken het met hun eigen werk. Tot slot veranderen ze hun eigen schilderij zo, dat ze het zelf mooi vinden.

Verbinding met schoolthema’s: wereldoriëntatie, creatieve vakken, taal, techniek, rekenen
K&C-vaardigheden: onderzoeken, creëren, reflectief en receptief vermogen, zelfstandig werken, samenwerken
Kerndoelen: 54, 55 en 56
Doelgroep: groep 6-8 (of aangepast voor groep 3-5)
Groepsgrootte: schoolklas
Duur: 1 workshop van 2 uur
Locatie: op school
Kosten: workshop: €125,- per klas/materiaal €2,50 per leerling
Op maat: workshop: €200,- per klas + materiaal
Periode: in overleg
Bijzonderheden: keuze: een specifiek schilderij, bijv. uit de eigen omgeving of uit een bepaalde tijd. Voor groep 3 en 4 aangepast aan hun ontwikkeling en beleving.

Rollercoaster van Emoties – De Maskermeiden

Wil jij je leerlingen verrassen met vrolijke en uitdagende workshops? We laten de leerlingen op een speelse en originele manier een nieuwe kant van zichzelf ontdekken. We bieden vakoverstijgende workshops aan, waarin de leerlingen de wonderlijke wereld van maskertheater ontdekken. Onze lessen bestaan uit een beeldende les en een theaterles, waar de leerlingen met hun eigengemaakte maskers gaan spelen.

Bij de middenbouw gaan de kinderen aan de slag met de vier basisemoties: blij, boos, bang en bedroefd. Ze toveren een neutraal masker om tot een masker met een emotie. Tijdens de theaterles benaderen de leerlingen op fysieke wijze deze emoties. Samen onderzoeken we welk effect de emoties hebben op hun stemming en op hun lichaamstaal.

Verbinding met schoolthema’s: creatieve vakken
K&C-vaardigheden: creëren, onderzoeken, presenteren
Kerndoelen: 54, 55 en 56
Doelgroep: groep 3-5
Groepsgrootte: max. 30 leerlingen
Duur: 1 uur per workshop + 1 uur informatie
Locatie: speellokaal
Kosten: €150, €25 reiskosten en materiaal €1,50 (excl. verf)
Periode: gehele schooljaar
Bijzonderheden: het zou fijn zijn als wij gebruik kunnen maken van de verf en de kwasten van de school. Lukt dit niet dan zoeken we naar een oplossing. We nemen maskers mee. De lessen kunnen gekoppeld worden aan een thema. Bij het verven is oude kleding gewenst.

Werken met textiel – Artous

Anna is een duizendpoot. Door alle avonturen die ze aangaat, wordt haar blik op de wereld verruimd. Door te kijken en te verwonderen doet ze ontdekkingen. Dit is ook wat ze kinderen wil laten ervaren. Dat als je open staat voor ontdekkingen je wereld groter wordt. Liever doet ze elke keer iets anders dan vaker hetzelfde. Fijn om een les uit een methode te ondersteunen. In diverse musea neemt Anna je mee in de verhalen die er te vinden zijn. Kijken met elkaar, ontdekken dat je met kunst de vrijheid hebt om deze te beleven op je eigen manier. In de filosofielessen, die ze ook geeft, hebben we het over kunst, wat is mooi, denkt iedereen hetzelfde daarover? Moet je kunst begrijpen om ervan te kunnen genieten? Kun je ook leren van kijken naar kunst? En heb je eigenlijk ogen nodig om van kunst te kunnen genieten of kan dat ook op andere manieren…?

De basis is een houten plankje met gaten erin. Daarmee gaan we ontdekken wat je met wol, lint, sitspapier en lijm of met wasco kunt maken. Ieder kind kan op zijn/haar eigen niveau beginnen en dan kijken we wat er nog meer kan. Geschikt voor leerlingen vanaf groep 1.

Verbinding met schoolthema’s: creatieve vakken
K&C-vaardigheden: onderzoeken, creëren, reflectief en
receptief vermogen, zelfstandig werken, samenwerken
Kerndoelen: 54, 55 en 56
Groepsgrootte: schoolklas
Duur: onderbouw een uur, midden- en bovenbouw
anderhalf uur
Locatie: op school
Kosten: €95,- exclusief reiskosten en materiaal.
Kosten gebruik naalden en materiaal €1,- per leerling
met een minimum van €20,-
Periode: in overleg
Bijzonderheden: ook geschikt om een gezamenlijk
kunstwerk te maken

Vorm, ruimte en kleur – Artous

Anna is een duizendpoot. Door alle avonturen die ze aangaat, wordt haar blik op de wereld verruimd. Door te kijken en te verwonderen doet ze ontdekkingen. Dit is ook wat ze kinderen wil laten ervaren. Dat als je open staat voor ontdekkingen je wereld groter wordt. Liever doet ze elke keer iets anders dan vaker hetzelfde. Fijn om een les uit een methode te ondersteunen. In diverse musea neemt Anna je mee in de verhalen die er te vinden zijn. Kijken met elkaar, ontdekken dat je met kunst de vrijheid hebt om deze te beleven op je eigen manier. In de filosofielessen, die ze ook geeft, hebben we het over kunst, wat is mooi, denkt iedereen hetzelfde daarover? Moet je kunst begrijpen om ervan te kunnen genieten? Kun je ook leren van kijken naar kunst? En heb je eigenlijk ogen nodig om van kunst te kunnen genieten of kan dat ook op andere manieren…?

Deze drie beeldaspecten zitten allemaal in deze timmerles. We kijken naar kunst en gaan daarna aan het timmeren. De uitkomst is niet bepaald, want dat bedenken de leerlingen zelf. Ze ontdekken hoe je een hamer goed vasthoudt, dat grote spijkers niet altijd handig zijn en dat je iets kunt maken zonder dat het een nestkastje hoeft te worden.
Varianten:
– Timmer iets met een gat erin. (ruimtelijke constructie en vorm)
– Maak een plankje hout zo dat het aan de muur kan hangen.
(compositie en vorm)
– Verzin zelf iets met het hout wat er is, maar er wordt niet gezaagd.
(beeldend en compositie)
– Spijkertjes spannen; vormverandering n.a.v. graficus M.C. Escher.
(de kunstenaar, vorm en kleur)

Verbinding met schoolthema’s: creatieve vakken
K&C-vaardigheden: onderzoeken, creëren, reflectief en receptief
vermogen, zelfstandig werken, samenwerken
Kerndoelen: 54, 55 en 56
Groepsgrootte: schoolklas
Duur: een uur tot anderhalf uur
Locatie: op school
Kosten: €95,- incl. voorbereiding, exclusief reiskosten en materiaal.
Kosten gebruik gereedschap en materiaal €1,- per leerling met een
minimum van €20,-
Periode: in overleg met de school wordt een rooster vastgesteld