Natuur, verwondering en kunst – Birgit Speulman

Maakt als beeldend kunstenaar (digitale) collages, tekeningen, grafiek en in opdracht illustraties en grafische ontwerpen. Ze heeft veel ervaring in het ontwikkelen van lesmateriaal en het organiseren en realiseren van kunsteducatie in het primair onderwijs. Haar expertise omvat tekenen, schilderen, grafische technieken, collage, fotografie en animatie.

We laten ons inspireren door kunstenaars die werken met en over de natuur. Wat is dat, natuur? Wat weten wij van de natuur om ons heen? Is er hier ook natuur? We gaan naar buiten en kijken met andere ogen naar de directe omgeving. We voelen de wind en de aarde, we horen de vogels en ruiken de lente of de regen. Samen kiezen we voor een plek die de leerlingen interessant vinden. De leerlingen onderzoeken deze plek met behulp van ‘gereedschap’ zoals een loep, een verrekijker, potje of schepje. Ze ontdekken minuscule plantjes en onbekende beestjes (hoeveel poten hebben ze?), zand (zijn alle zandkorrels hetzelfde?) of verschillende boomstammen (welke kleuren zie je?). Maar het kunnen evengoed de schapen van de buurman zijn, vogelpoepjes of brandnetels. Dat is afhankelijk van de plek en de interesses van de leerlingen. Met (open) vragen worden de leerlingen uitgenodigd om verder te kijken en om in gesprek te gaan over wat ze beleven. Deze vragen zijn aangepast aan leeftijd en niveau van de leerlingen. Zorgen van leerlingen over klimaatverandering kunnen bijvoorbeeld een rol spelen in de bovenbouw. Met tekenmateriaal, lijm en schaar leggen de leerlingen vast wat ze van deze plek willen bewaren. Eerst zal dat moeilijk zijn, maar met wat tips gaat het al gauw makkelijk en bedenken ze zelf ook manieren om hun waarnemingen vast te leggen. Weer in de klas presenteren de leerlingen aan elkaar wat ze hebben vastgelegd en hoe ze dat hebben gedaan. Daarna ordenen we de vondsten en de tekeningen tot een ‘museum’.

Verbinding met schoolthema’s: creatieve vakken, wereldoriëntatie
K&C-vaardigheden: creëren, reflectie, onderzoeken, zelfstandig werken, samenwerken
Kerndoelen: 54, 55 en 56
Doelgroep: groep 1-8
Duur: 1 workshop van 2 uur
Locatie: op school en buiten in de omgeving van de school
Kosten: regulier, per workshop: €125,- per klas, materiaal € 1,- per
leerling. Op maat in overleg.
Periode: in overleg

Op onderzoek naar verhalen – Fries Verzetsmuseum

Een bezoek aan het Fries Verzetsmuseum brengt de Tweede Wereldoorlog heel dichtbij. Ontmoet mannen, vrouwen en kinderen die de oorlog in Friesland hebben meegemaakt en maak kennis met de voorwerpen die een rol speelden in hun verhalen. In het Fries Verzetsmuseum hoor je verhalen die je raken, confronteren en aan het denken zetten. Over kinderen die met de gevolgen van de daden van volwassenen moesten leven. En volwassenen die moeilijke keuzes moesten maken in een bijzondere tijd. De tentoonstelling laat zien hoede Tweede Wereldoorlog in Friesland werd en wordt beleefd.

Leerlingen ontdekken meerdere manieren van onderzoek doen naar persoonlijke verhalen uit de oorlog in Friesland, bijv. door zelf op zoek te gaan naar de verhalen achter de authentieke voorwerpen uit de 2e WO. Achter ieder voorwerp zit een ontmoeting met een persoon die de oorlog heeft mee gemaakt. Deze verhalen geven leerlingen inzicht in dilemma’s en conflicten die mensen in oorlogstijd hadden. Hierover gaan leerlingen met elkaar in gesprek. Gebeurtenissen tijdens de Tweede Wereldoorlog bekijken ze vanuit meerdere perspectieven. Zo leren ze begrippen als dictatuur, democratie, vrijheid en veiligheid toe te passen. Hoe veilig was het om te leven in een dictatuur?

Verbinding met schoolthema’s: wereldoriëntatie, taal, burgerschapsonderwijs
K&C-vaardigheden: presenteren, reflectie, receptief, onderzoeken
Kerndoelen: 12, 51, 52 en 56
Doelgroep: groep 7-8 en VO
Groepsgrootte: lokaalgroep, de groep wordt in tweeën gesplitst. Denkt u alvast na over de verdeling? En neemt u niet meer dan één iemand extra mee die bij de andere helft van de groep blijft?
Duur: 75 minuten
Locatie: Fries Verzetsmuseum
Kosten: €5,- per leerling. Extra atelierprogramma €5,- per leerling.
Periode: gehele schooljaar
Bijzonderheden: voorbereiding van bezoek staat hier. Extra bovenbouw VO: een online onderwijsprogramma aan te vragen. Leerlingen krijgen na afloop een terugkomkaartje: met 2 volwassenen mogen ze gratis op een ander moment nog eens langskomen.

Slagwerk met alles wat we hebben – Elzer Educatie

Elzer Educatie is een cultuurorganisatie gevestigd in de gemeente Smallingerland, maar werkzaam binnen heel provincie Friesland. Wij streven ernaar om zoveel mogelijk kinderen binnen onze provincie van goede, kwalitatieve cultuureducatie te voorzien. Ons aanbod is grotendeels gericht op muziek-, theater- en danseducatie. Wij werken echter met vele andere organisaties samen waardoor we de scholen ook met andere disciplines verder kunnen helpen.

In deze workshop leren de kinderen bodysounds maken met hun lichaam en klanken met hun stem. Dat zijn instrumenten die ze altijd bij zich hebben en waar ze thuis verder mee kunnen oefenen. Daarnaast maken wij een uitstap naar de boomwackers, handpercussie en eventueel ook de djembé om op een swingende manier te leren musiceren.

Verbinding met schoolthema’s: creatieve vakken
Kerndoelen: 54 en 55
K&C-vaardigheden: onderzoeken, creëren, reflectief en receptief vermogen, zelfstandig werken, samenwerken
Doelgroep: groep 1-8
Groepsgrootte: schoolklas
Duur: 45 minuten
Locatie: op school
Kosten: €65,- exclusief reiskosten (en materialen: djembés hebben een meerprijs van €2,- per stuk)
Periode: in overleg met de school
Bijzonderheden: dit project kan ook zonder djembé uitgevoerd worden

Slagwerk 2.0 – Elzer Educatie

Elzer Educatie is een cultuurorganisatie gevestigd in de gemeente Smallingerland, maar werkzaam binnen heel provincie Friesland. Wij streven ernaar om zoveel mogelijk kinderen binnen onze provincie van goede, kwalitatieve cultuureducatie te voorzien. Ons aanbod is grotendeels gericht op muziek-, theater- en danseducatie. Wij werken echter met vele andere organisaties samen waardoor we de scholen ook met andere disciplines verder kunnen helpen.

Trommels, vaten, emmers, metalen, percussie als instrumenten en een heleboel stokken. Je kunt het zo gek niet bedenken, maar in de slagwerkworkshop 2.0 gaan kinderen aan de slag met van alles en nog wat. In deze workshop leren ze stokken te gebruiken, ritmes te spelen, maar vooral plezier te maken met slagwerk. Naast al het slagwerkgeweld worden ze begeleid door een backing track waarin de grootste hits van het moment voorbij komen. Eigenlijk wanen ze zich dus heel even in de band van de artiest! Goed opletten geblazen, want voordat je het weet ben je bij het volgende gedeelte!

Verbinding met schoolthema’s: creatieve vakken
Kerndoelen: 54 en 55
K&C-vaardigheden: onderzoeken, creëren, reflectief en receptief vermogen, zelfstandig werken, samenwerken
Doelgroep: groep 4-8
Groepsgrootte: schoolklas
Duur: 45 minuten
Locatie: op school
Kosten: €65,- exclusief reiskosten
Periode: in overleg met de school

Schoolmusical in het theater – Posthuis Theater

Het Posthuis Theater is dé culturele huiskamer van Heerenveen en wijde omgeving. Het belangrijkste doel van het Posthuis Theater is het hele spectrum aan podiumkunsten op een zo hoog mogelijk kwaliteitsniveau aanbieden aan een zo groot mogelijk publiek. Je vindt er (moderne) dans, beeldend theater, toneel, (klassieke) muziek, cabaret, jeugdvoorstellingen, opera en theatercolleges. Het Posthuis Theater biedt alle leerlingen uit de regio de mogelijkheid om in aanraking te komen met uitdagende theatervoorstellingen in een echt theater.

Met de (eind)musical op het podium van echt theater staan? Dat zou toch wel geweldig zijn! Het kan bij het Posthuis Theater! In de periode eind mei/juni/begin juli wordt het podium ingericht met standaard opstelling van het licht en geluid. Scholen kunnen in deze periode op een betaalbare manier gebruik maken van het podium. De op- en afbouw wordt gezamenlijk berekend voor alle deelnemende scholen. De andere kosten bedragen puur de inzet van het technische personeel.

Verbinding met schoolthema’s: divers
K&C-vaardigheden: onderzoeken, receptief,
presenteren, samenwerken
Kerndoelen: 54, 55, 56 en 58
Doelgroep: groep 1-8
Groepsgrootte: in overleg
Duur: in overleg
Kosten: vanaf €360,- in overleg, vraag naar de
mogelijkheden
Locatie: Posthuis Theater
Periode: eind mei, juni en begin juli

Rollercoaster van Emoties – De Maskermeiden

Wil jij je leerlingen verrassen met vrolijke en uitdagende workshops? We laten de leerlingen op een speelse en originele manier een nieuwe kant van zichzelf ontdekken. We bieden vakoverstijgende workshops aan, waarin de leerlingen de wonderlijke wereld van maskertheater ontdekken. Onze lessen bestaan uit een beeldende les en een theaterles, waar de leerlingen met hun eigengemaakte maskers gaan spelen.

Bij de middenbouw gaan de kinderen aan de slag met de vier basisemoties: blij, boos, bang en bedroefd. Ze toveren een neutraal masker om tot een masker met een emotie. Tijdens de theaterles benaderen de leerlingen op fysieke wijze deze emoties. Samen onderzoeken we welk effect de emoties hebben op hun stemming en op hun lichaamstaal.

Verbinding met schoolthema’s: creatieve vakken
K&C-vaardigheden: creëren, onderzoeken, presenteren
Kerndoelen: 54, 55 en 56
Doelgroep: groep 3-5
Groepsgrootte: max. 30 leerlingen
Duur: 1 uur per workshop + 1 uur informatie
Locatie: speellokaal
Kosten: €150, €25 reiskosten en materiaal €1,50 (excl. verf)
Periode: gehele schooljaar
Bijzonderheden: het zou fijn zijn als wij gebruik kunnen maken van de verf en de kwasten van de school. Lukt dit niet dan zoeken we naar een oplossing. We nemen maskers mee. De lessen kunnen gekoppeld worden aan een thema. Bij het verven is oude kleding gewenst.

Projectdag musical/dans/freerunning – Eijer Producties

Projectdag

Eijer Producties is de dans-, theater- en freerunningschool van de zuidoosthoek van Friesland. Een gevarieerd en ervaren team van docenten verzorgt wekelijks lessen en workshops aan kinderen, jongeren en volwassenen van alle leeftijden. Bij Eijer Producties staat ontwikkeling, familie en toegankelijkheid centraal en zorgen we ervoor dat iedereen een kans heeft om op een podium te staan. We bieden workshops en lessen aan in vele dans-, theater- en freerunningstijlen. In overleg wordt er een passend programma opgesteld, van een enkele workshop tot een volledig programma voor honderden deelnemers.

Heeft uw school een bijzondere gelegenheid? Bijv. het afscheid van een leraar of een jubileum? Vier dit dan met een op maat gemaakte projectdag. Tijdens deze dag komen meerdere docenten langs om elke groep een eigen workshop te geven in 1 of meerdere disciplines. Deze projectdag wordt op maat gemaakt, daarbij spelen de schoolgrootte en de wensen van de school een rol. Zo doet de ene groep een dansact, terwijl andere groepen een theateract laten zien. Dit alles kan, indien gewenst, samengevoegd worden tot een op maat gemaakt verhaal, met een eindpresentatie. Groep 7 en/of 8 zal de rode draad tussen de acts spelen en op die manier alle acts aan elkaar verbinden. Deze projectdag kan eventueel ook gespreid worden over meerdere dagen.

Verbinding met schoolthema’s: bewegingsonderwijs, muziek
K&C-vaardigheden: creëren, presenteren, onderzoeken, samenwerken
Kerndoelen: 54, 55, 57 en 58
Doelgroep: groep 1-8
Groepsgrootte: in overleg
Duur: in overleg
Locatie: kan zowel binnen als buiten
Kosten: in overleg
Periode: het thema van deze dag kan in overleg gekoppeld worden aan
thema’s die op school actueel zijn

Pake syn skûtsje – Fries Scheepvaart Museum

Skûtsjesilen, de Elfstedentocht en de Waterpoort van Sneek. In het Fries Scheepvaart Museum ontdek je de geschiedenis van de scheepvaart in Friesland, de ijssporten en de historie van de stad Sneek. Skûtsjes en tjalken waren de vrachtvervoerders van de negentiende eeuw. En wist je dat Friesland vroeger een eigen oorlogsvloot had? En dat palingvissers uit Heeg in Londen over een eigen aanlegplaats beschikten? In het kindermuseum ervaren leerlingen op speelse en eigentijdse wijze de geschiedenis van scheepvaart.

Dit programma start in de skûtsjezaal van het museum. Hier kunnen leerlingen direct ervaren wat een skûtsje is en krijgen ze een rondleiding van een ‘ervaren rot’. Ook ontmoeten ze een schippersechtpaar die de leerlingen aan het werk zet. In het kindermuseum gaan we touwslaan en kunnen leerlingen ervaren hoe het is om een skûtsje voort te trekken. Op school kunnen ze zich verder verdiepen in de bouw, vorm en functie van een skûtsje m.b.v. een digitaal lespakket en leskist voor alle groepen. Het leven aan boord en het gebruik van een skûtsje (vroeger en nu) komen ook aan bod. Optioneel: een bezoek aan een skûtsje of scheepswerf.

Verbinding met schoolthema’s: taal, meertaligheid, Fries, wereldoriëntatie, creatieve vakken
K&C-vaardigheden: creëren, receptief
Kerndoelen: 1, 12, 17, 44, 51 en 56
Doelgroep: groep 1-8
Groepsgrootte: max. 30 leerlingen
Duur: 1-1,5 uur
Locatie: Fries Scheepvaart Museum of op een skûtsje
Kosten: €3,- per leerling. Begeleiding is gratis
Periode: september 2022-maart 2023
Bijzonderheden: digitaal lespakket kan aangevraagd worden. Een leskist kan geleend en opgehaald worden

Werken met textiel – Artous

Anna is een duizendpoot. Door alle avonturen die ze aangaat, wordt haar blik op de wereld verruimd. Door te kijken en te verwonderen doet ze ontdekkingen. Dit is ook wat ze kinderen wil laten ervaren. Dat als je open staat voor ontdekkingen je wereld groter wordt. Liever doet ze elke keer iets anders dan vaker hetzelfde. Fijn om een les uit een methode te ondersteunen. In diverse musea neemt Anna je mee in de verhalen die er te vinden zijn. Kijken met elkaar, ontdekken dat je met kunst de vrijheid hebt om deze te beleven op je eigen manier. In de filosofielessen, die ze ook geeft, hebben we het over kunst, wat is mooi, denkt iedereen hetzelfde daarover? Moet je kunst begrijpen om ervan te kunnen genieten? Kun je ook leren van kijken naar kunst? En heb je eigenlijk ogen nodig om van kunst te kunnen genieten of kan dat ook op andere manieren…?

De basis is een houten plankje met gaten erin. Daarmee gaan we ontdekken wat je met wol, lint, sitspapier en lijm of met wasco kunt maken. Ieder kind kan op zijn/haar eigen niveau beginnen en dan kijken we wat er nog meer kan. Geschikt voor leerlingen vanaf groep 1.

Verbinding met schoolthema’s: creatieve vakken
K&C-vaardigheden: onderzoeken, creëren, reflectief en
receptief vermogen, zelfstandig werken, samenwerken
Kerndoelen: 54, 55 en 56
Groepsgrootte: schoolklas
Duur: onderbouw een uur, midden- en bovenbouw
anderhalf uur
Locatie: op school
Kosten: €95,- exclusief reiskosten en materiaal.
Kosten gebruik naalden en materiaal €1,- per leerling
met een minimum van €20,-
Periode: in overleg
Bijzonderheden: ook geschikt om een gezamenlijk
kunstwerk te maken

Tik Tok – Dance Company 058

Dance Company 058 is een dansschool voor jong en oud, van beginner tot gevorderd, van klassiek ballet tot hiphop. Met een team van gepassioneerde en professionele docenten zorgen wij voor leuke, uitdagende en leerzame lessen. Onze docenten zijn thuis in allerlei verschillende stijlen, denk aan hiphop, modern, Afro, TikTok en meer. We bieden dansworkshops en projecten op maat. Heb je een leuk project, idee of thema? Wij denken graag met je mee!

Dé rage van het moment: TikTok! Alle kinderen kennen het en zijn er mee bezig! Op TikTok leer je leuke korte dansjes die je dan weer filmt. Deze populaire dansjes ga je leren in de TikTokles en we gaan zelf ook leuke video’s maken! De TikToklessen zijn leeftijdsgericht, de kinderen leren dus leuke (gepaste) dansjes voor hun leeftijd.

Verbinding met schoolthema’s: creatieve vakken
K&C-vaardigheden: creëren, presenteren, onderzoeken
Kerndoelen: 54, 57 en 58
Doelgroep: groep 1-8 en VO
Groepsgrootte: lokaalgroep
Duur: 4 lessen van 45 minuten
Locatie: speellokaal of gymlokaal
Kosten: per groep €300,-
Periode: gehele jaar, in overleg
Bijzonderheden: verbinding met een thema is mogelijk. Activiteit is schoolbreed aan te vragen. Eventueel mogelijk om in deze lessen toe te werken naar een presentatie voor bijvoorbeeld de ouders (€75,- per les).