Film is fake – Mirjam de With

Mirjam de With is speelfilmregisseur van o.a. ‘Taiki’, ‘Get lost!’, ‘Op de dijk’, ‘De Keet’ en ‘Mina Moes’. Naast regisseren vindt ze het erg leuk anderen te enthousiasmeren met haar passie voor film. Hiervoor geeft ze o.a. workshops op het PO, VO en HBO.

Alomvattende 3-daagse workshop waarin op dag 1 de filmgeschiedenis en animatiefilm worden behandeld. Op dag 2 wordt ingegaan op documentaires en de structuur van filmverhalen en op dag 3 worden alle aspecten van een fictiefilm behandeld, waarbij de leerlingen zelf een scène verfilmen. Ontwikkeld in samenwerking met: Filmhub Noord.

Verbinding met schoolthema’s: Fries/meertaligheid, creatieve vakken, burgerschapsonderwijs
K&C-vaardigheden: creëren, reflectief, presenteren, onderzoeken en samenwerken
Kerndoelen: 1, 9, 12, 17, 42, 45, 52, 54, 55, 56, 57 en 58
Doelgroep: groep 6-8 en VO
Groepsgrootte: 8-150
Duur: volledige dag, bij Film is fake: 3 volledige dagen
Locatie: op school
Kosten: €450,- per lesdag incl. reis-/materiaalkosten
Periode: gehele jaar, in overleg
Bijzonderheden: voorafgaand aan de workshop volgt een uitgebreide lesbrief. Verbinding met een thema is mogelijk. Materialen: evt. iPads. Verder neemt de docent alle benodigde materialen mee.
Docentenscholing: Het ABC van beeldtaal. Een spoedcursus in mediawijsheid vol praktische tips, aha-momenten en afwisseling, die inzicht geeft in het ABC van beeldtaal!

Feest! – Keramiekmuseum Princessehof

Keramiek – iets dat gemaakt is van gebakken klei – is overal om je heen  te vinden: elke dag gebruik je kopjes, borden en schalen en je zit zelfs op een wc-pot van keramiek! Vandaar dat je zomaar een heel museum kan vullen met keramiek, maar dan wel de heel bijzondere dingen natuurlijk. In het voormalige stadspaleis van prinses Maria Louise bewaren we gebruiksvoorwerpen en kunstwerken van keramiek vanuit de hele wereld, van Chinese drakenvazen, Spaanse tegels, kleine kommetjes uit Japan tot de porseleinen muziekkast van ontwerper Jelle Mastenbroek. Graficus M.C. Escher werd hier geboren, daarom maakte kunstenaar Leon Keer een optische illusie in de kelder, die mag je ook bezoeken!

Met feestelijke installaties van keramiek presenteert Keramiekmuseum Princessehof van 15 oktober 2022 t/m 20 augustus 2023 de tentoonstelling Feest! Welke feesten zijn er allemaal te vieren? Welke ken jij? En weet je ook hóe we die vieren? En is dat overal op aarde hetzelfde? Onze onderwijsprogramma’s maken we samen met leerkrachten en docenten op maat voor verschillende doelgroepen. Kleuters vieren bijv. vanaf de voorjaarsvakantie van 2023 de verjaardag van prinses Marijke in haar museumpaleis. En leerlingen voortgezet onderwijs mogen meedoen aan een echte ontwerpwedstrijd. Omdat ons programma aansluit bij het landelijke museumprogramma ‘Weet wat je viert’, is het vervoer naar het museum gratis tijdens deze tentoonstelling!

Verbinding met schoolthema’s: creatieve vakken, wereldoriëntatie, taal
K&C-vaardigheden: reflectie, receptief, onderzoeken
Kerndoelen: 12, 54, 55 en 56
Doelgroep: groep 1-8 en VO
Groepsgrootte: lokaalgroep, de groep wordt in tweeën gesplitst. Denkt u alvast na over de verdeling? En neemt u niet meer dan één iemand extra mee die bij de andere helft van de groep blijft?
Duur: 60-70 minuten
Locatie: Keramiekmuseum Princessehof of op school
Kosten: €5,- per leerling (bezoek museum + materialen). Voor VO is een beeldende gastles een week na het museumbezoek gratis bij te boeken. Extra atelierprogramma: €5,- per leerling
Periode: vanaf 15 oktober 2022 tot 20 augustus 2023
Bijzonderheden: extra: atelieractiviteit aansluitend aan het museumbezoek.

Een nieuwe blik d.m.v. kunst(geschiedenis) – Nieuwe blik op Kunst

Als kunsthistorica ben ik dol op de manier waarop kunst ons anders naar onszelf én de wereld om ons heen laat kijken. Nóg leuker is het om het gesprek erover aan te gaan en te leren van elkaar. Durf jij te leren kijken? Echt kijken en hardop zeggen wat je allemaal ziet? Of ben jij meer een stille genieter? Kunst is niet elitair, niet onbereikbaar en zeker niet moeilijk te begrijpen. Ik verwacht geen kwaliteitsoordelen over ‘gekke’ of eigenzinnige eigentijdse kunstwerken. Wat ik je mee zal proberen te geven is begrip over hoe en waarom een werk in het grotere verhaal van kunst (en samenleving) past.

Deze interactieve cursus begint direct met hardop kijken: welke vragen stellen wij allemaal over kunst? Wat gebeurt er als je samen hardop kijkt en verder kijkt dan deze hokjes waarin de kunst vaak gepresenteerd wordt? Welke verbanden kun jij leggen? En, misschien nog wel het belangrijkste: hoe laat kunst jou opnieuw naar jezelf én de wereld om je heen kijken. Er wordt gebruik gemaakt van oude en moderne kunst, schilderijen, beelden en fotografie.

Verbinding met schoolthema’s: creatieve vakken, wereldoriëntatie
K&C-vaardigheden: reflectief, receptief, onderzoeken
Kerndoelen: 12, 44, 45, 54, 55 en 56
Doelgroep: groep 6-8 en VO
Groepsgrootte: lokaalgroep (evt. meer groepen)
Duur: minimaal 1, maximaal 2 uur
Locatie: op school of in De Rinkelbom
Kosten: €100,- (1 uur), €200,- (2 uur) incl. voorbereiding en reiskosten
Periode: gehele jaar, in overleg
Bijzonderheden: de docent maakt gebruik van het digibord. Op maat is mogelijk

Focus op Kunst – Museum Belvédère

Museum Belvédère concentreert zich op moderne en eigentijdse beeldende kunst. Het legt daarbinnen vooral het accent op kunst van Friese makers. Museum Belvédère beheert één van de belangrijkste collecties Friese en Noord-Nederlandse schilderkunst. Jaarlijks organiseert het vier grote tentoonstellingen met afwisselend een regionale, nationale en internationale insteek. Centraal staat het landschap en daarmee verbonden actuele thema’s. Tot de aansprekende kunstenaars van wie het museum met regelmaat werk vertoont, behoren o.a. Jan Mankes, Hendrik Werkman, Gerrit Benner.

Beide kanten van het museum worden bezocht: de ‘vaste’ collectie aan de ene en de tijdelijke tentoonstelling aan de andere kant. Aan de hand van het onderwijsmateriaal gaan zij een kunstwerk bekijken en geven een korte presentatie aan hun klasgenoten. In de tijdelijke tentoonstelling geeft de museumdocent een korte rondleiding. De kijkopdracht wordt aangepast aan de inhoud van de tentoonstelling.

Verbinding met schoolthema’s: taal, wereldoriëntatie, creatieve vakken, filosoferen, burgerschap
K&C-vaardigheden: presenteren, onderzoeken, reflectie, receptief, zelfstandig werken, samenwerken
Kerndoelen: 54, 55 en 56
Doelgroep: groep 7-8 en VO
Groepsgrootte: lokaalgroep
Duur: 60 minuten
Locatie: Museum Belvédère
Kosten: entréeprijs Belvédère: PO €1,50 per leerling, VO €3,- per leerling. Rondleiding met museumdocent €70, max. 20 leerlingen per docent.
Schoolbezoek: museumdocent verplicht!

Gitaar in de klas – Eelco Engelsma

Ik ben al een tijdje, of nog altijd, bezig als muzikant en gitaardocent. Soms in bandjes, soms solo of duo. Ik heb ooit mijn Conservatoriumdiploma gehaald maar muziek maken is toch vooral praktijk en (nieuwe) ervaring opdoen…oren openhouden.

Op reis met de gitaar langs landen en culturen. Natuurklanken maken in Afrika. Spaanse flamencoklanken, blues uit de VS. Meditatieve snaartrillingen in het verre Oosten. Freestyle op gitaar? En natuurlijk nog proeven aan moderne popliedjes.

Verbinding met schoolthema’s: muziek, erfgoed
K&C-vaardigheden: creëren, presenteren, onderzoeken
Kerndoelen: 54, 55 en 56
Doelgroep: groep 6-8 en VO
Groepsgrootte: schoolklas en/of in overleg
Duur: 3 lessen van 45/60 minuten per groep
Locatie: op school
Kosten: €270,- (€65,- per uur + huur instrumenten €75,-)
Periode: in overleg met de school
Bijzonderheden: eventueel groep in tweeën

Djembé – Moustapha Seck

Moustapha Seck

Moustapha Seck verzorgt djembécursussen, -workshops en optredens voor bedrijven, scholen en particulieren in heel Nederland én over de grens. Zijn warme persoonlijkheid en professionaliteit staan garant voor een inspirerend muzikaal avontuur.

De djembé is een trommel met Afrikaanse roots. Door middel van verschillende oefeningen kun je samen opzwepende ritmes creëren met de djembé. Laat de leerlingen cultuur proeven terwijl ze kennis maken met dit prachtige instrument.

Verbinding met schoolthema’s: creatieve vakken
K&C-vaardigheden: creëren, presenteren, onderzoeken
Kerndoelen: 54, 57 en 58
Doelgroep: groep 1-8 en VO
Groepsgrootte: lokaalgroep
Duur: 5 of 10 lessen, onderbouw 30 minuten, middenbouw 45 minuten, bovenbouw en VO 60 minuten
Locatie: speellokaal met stoelen in een kring
Kosten: uurtarief €70,- excl. reiskosten vanuit Groningen en €4,- per djembé
Periode: gehele jaar, in overleg
Bijzonderheden: djembé op school is geschikt om te koppelen aan themadagen

Hoe groener der te rijmt het! – Kate Schlingemann

KateboeK

Kate is jeugddichter en kinderboekenmaker bij KateboeK. Daarnaast ontwerpt ze met “De Verhalenmaker op School” taalprogramma’s voor PO en VO waarbij de focus ligt op spelen met taal, verbeelden en verhalen maken en m.b.t. poëzie taal als kunstvorm te presenteren. Doel: vergroten van uitdrukkingsvaardigheid en leesplezier.

We weten dat kinderen horen over biodiversiteit, duurzaamheid en klimaatverandering. Maar wat betekenen deze begrippen nou eigenlijk? Hoe en waar merk je veranderingen op? En wat moet je met alle gevoelens van zorg, van iets willen doen, misschien machteloosheid? In deze workshop kunnen kinderen hun fantasie en verbeeldingskracht inzetten om woorden te vinden voor, en vorm te geven aan hun ideeën en gedachten hierover, door middel van de kracht van poëzie. Onderwerpen die aan bod komen: bijzondere dieren of planten in jouw omgeving, verdwijnende natuur en wat kinderen verder enthousiast maakt voor dit urgente onderwerp, dat ook thema is van de Kinderboekenweek 2022!

Verbinding met schoolthema’s: creatieve vakken, Frysk, meertaligheid, erfgoed, mens en natuur, duurzaamheid, burgerschapsonderwijs
K&C-vaardigheden: creëren, reflectief, receptief, presenteren, onderzoeken en samenwerken
Kerndoelen: 1, 9, 11, 12, 17, 33, 43, 54, 55 en 56
Doelgroep: groep 1-8 en VO
Groepsgrootte: lokaalgroep
Duur: 1-1,5 uur
Locatie: bezoek kunstwerk op locatie, werken in de klas. Werkplek in overleg met de leerkracht.
Kosten: €160,- plus materiaalkosten €1,50 per leerling
Optioneel: €270,- per dagdeel, max. 3 groepen/excl. materiaal/excl. reiskosten max €25,- per school.
Periode: gehele jaar, behalve de donderdag
Bijzonderheden: leerkracht tijdens workshop in de klas aanwezig. Aan te passen aan een thema. De activiteit is mogelijk als dagproject.

God is a DJ – SALLY Dansgezelschap Maastricht

God is a DJ

SALLY Dansgezelschap Maastricht vertelt actuele en maatschappelijke verhalen door middel van dans. Vanuit het Danshuis aan de Maas treedt het dansgezelschap met passie en kwaliteit naar buiten: in voorstellingen, workshops en danslabs. In het theater, op school en op straat.

Een avond jezelf verliezen, om jezelf weer helemaal terug te vinden. Met de voorstelling GOD is a DJ brengt SALLY de bijna religieuze dansbeleving van de club over naar het theater. Dompel jezelf onder in een draaikolk van bewegingen, een woeste mix van geluiden en een explosie van beelden. Ervaar de machtige lokroep van de club en het saamhorigheidsgevoel dat heerst op de dansvloer.
GOD is a DJ is een grensverleggende voorstelling met een hoge dansbaarheid. Hier mag iedereen zijn wie hij wil zijn, labels en hokjes gaan in rook op. De DJ bepaalt het verloop van de voorstelling: van euforie naar catharsis en eindigend in een rituele stilte. Artistiek leider Stefan Ernst brengt samen met gastchoreografen Winston Arnon en Jennifer Romen de beleving van de club naar het theater. In een voorstelling waarin dans, livemuziek, belichting en beeldende kunst samensmelten.

Verbinding met schoolthema’s: burgerschap
K&C-vaardigheden: receptief en reflectief
Kerndoelen: 51, 52 en 54
Doelgroep: 14+
Duur: 60 minuten
Locatie: Posthuis Theater
Kosten: €15,- per leerling incl. pauzedrankje
Periode: 13 april 2023 20.15 uur

DIF Dance Academy – Dansen in Friesland

Wij verzorgen danslessen in verschillende dansstijlen, denk aan: modern/jazz, streetdance/hiphop, klassiek ballet, algemene dansante vorming, showdance en acrodance. We begeleiden en coachen veel jonge dansers en hebben op onze dansschool verschillende talentstromingen voor (jong) danstalent.

Krijg les in verschillende dansstijlen om te ontdekken waar je talent voor hebt om zo verder te groeien en je fysieke mogelijkheden te verbreden. Door middel van dans werken we aan zelfvertrouwen.

Verbinding met schoolthema’s: creatieve vakken
K&C-vaardigheden: creëren, presenteren, onderzoeken
Kerndoelen: 54, 57 en 58
Doelgroep: groep 1-8 en VO
Groepsgrootte: lokaalgroep
Duur: 2 x 1,5 uur
Locaties: mogelijkheid in dansstudio in Akkrum, maar ook op de school (speellokaal of gymlokaal)
Kosten: €150,- incl. reiskosten
Periode: gehele jaar, in overleg
Bijzonderheden: verbinding met een thema is mogelijk. Activiteit is schoolbreed aan te vragen.

Hoogtevrees, als ik groter ben dan later – Frets!

Hoogtevrees

Frets! speelt muziektheatervoorstellingen. Met muzikaliteit, verbeeldingskracht en energie als wapens creëren we betrokkenheid en saamhorigheid. Frets! is meer dan alleen het uur dat we op de planken staan: opwarmvormen voor en verwerkingsvormen na de voorstellingen zorgen voor een onvergetelijke indruk!

Drie klassieke musici. Haren gekamd, strak in pak, instrumenten gestemd. Na maanden van voorbereiding spelen ze in opperste concentratie en met geoefende precisie het stuk van hun leven: “Hoogtevrees in G majeur”. Maar dan gebeurt er iets wat niet in de partituur staat geschreven. Verleid door de kansen van het moment, verliezen de muzikanten zich in een nieuw onbeschreven stuk. Zonder te weten wat er gaat komen, laten ze zich volledig gaan. Herinneringen, verlangens, dromen, fantasieën en angsten nemen de overhand. “Hoogtevrees – Als ik groter ben dan later”: een cartooneske voorstelling vol muziek. Frets! op z’n best. Indrukwekkend. Ontwapenend. Meeslepend. Beter dan dit wordt het later echt niet. Aldus de mannen zelf.

Verbinding met schoolthema’s: wereldoriëntatie, mens en natuur,
duurzaamheid
K&C-vaardigheden: receptief en reflectief
Kerndoelen: 54 en 56
Doelgroep: groep 6-8 en onderbouw VO
Groepsgrootte: max. 90 leerlingen
Duur: 50 minuten
Locatie: afsluitbare ruimte op school (speellokaal) of theater
Kosten: 1e voorstelling: €790,- 2e en 3e voorstelling op zelfde
dag/locatie: €300,- per extra voorstelling
Periode: 2022
Bijzonderheden: incl. lesmateriaal ontwikkeld door Malmberg