Maakt als beeldend kunstenaar (digitale) collages, tekeningen, grafiek en in opdracht illustraties en grafische ontwerpen. Ze heeft veel ervaring in het ontwikkelen van lesmateriaal en het organiseren en realiseren van kunsteducatie in het primair onderwijs. Haar expertise omvat tekenen, schilderen, grafische technieken, collage, fotografie en animatie.
We laten ons inspireren door kunstenaars die werken met en over de natuur. Wat is dat, natuur? Wat weten wij van de natuur om ons heen? Is er hier ook natuur? We gaan naar buiten en kijken met andere ogen naar de directe omgeving. We voelen de wind en de aarde, we horen de vogels en ruiken de lente of de regen. Samen kiezen we voor een plek die de leerlingen interessant vinden. De leerlingen onderzoeken deze plek met behulp van ‘gereedschap’ zoals een loep, een verrekijker, potje of schepje. Ze ontdekken minuscule plantjes en onbekende beestjes (hoeveel poten hebben ze?), zand (zijn alle zandkorrels hetzelfde?) of verschillende boomstammen (welke kleuren zie je?). Maar het kunnen evengoed de schapen van de buurman zijn, vogelpoepjes of brandnetels. Dat is afhankelijk van de plek en de interesses van de leerlingen. Met (open) vragen worden de leerlingen uitgenodigd om verder te kijken en om in gesprek te gaan over wat ze beleven. Deze vragen zijn aangepast aan leeftijd en niveau van de leerlingen. Zorgen van leerlingen over klimaatverandering kunnen bijvoorbeeld een rol spelen in de bovenbouw. Met tekenmateriaal, lijm en schaar leggen de leerlingen vast wat ze van deze plek willen bewaren. Eerst zal dat moeilijk zijn, maar met wat tips gaat het al gauw makkelijk en bedenken ze zelf ook manieren om hun waarnemingen vast te leggen. Weer in de klas presenteren de leerlingen aan elkaar wat ze hebben vastgelegd en hoe ze dat hebben gedaan. Daarna ordenen we de vondsten en de tekeningen tot een ‘museum’.
Verbinding met schoolthema’s: creatieve vakken, wereldoriëntatie
K&C-vaardigheden: creëren, reflectie, onderzoeken, zelfstandig werken, samenwerken
Kerndoelen: 54, 55 en 56
Doelgroep: groep 1-8
Duur: 1 workshop van 2 uur
Locatie: op school en buiten in de omgeving van de school
Kosten: regulier, per workshop: €125,- per klas, materiaal € 1,- per
leerling. Op maat in overleg.
Periode: in overleg