Binnen een straal van slechts één kilometer van je school ligt een wereld vol verhalen. In dit project ontdekken we hoe je eigen omgeving een bron van inspiratie kan zijn. Wat maakt jouw dorp, wijk of buurt uniek? In ‘1 km om mij heen’ duiken we in dit lokale erfgoed en ontdekken we wat jouw directe omgeving zo bijzonder maakt.
Erfgoed in de buurt
Erfgoed is overal om ons heen. Het is niet alleen te vinden in musea of historische gebouwen, maar ook in de verhalen van onze grootouders, de ambachten die van generatie op generatie worden doorgegeven en de sporen die we achterlaten in het landschap. We onderzoeken deze rijkdom en de betekenis ervan voor leerlingen.
Wat gaan we doen?
Leerlingen worden gestimuleerd om zelf onderzoek te doen, vragen te stellen en hun omgeving te interpreteren. Denk bijvoorbeeld aan die opvallende steen in jullie dorp: waarom ligt die daar? Welk verhaal doet erover de ronde? Of dat ene beeld waar je altijd langs fietst op weg naar school. Of misschien vallen bij jou in de buurt juist de deuren van de huizen heel erg op of wil je juist de straatnaambordjes gaan onderzoeken. In de klas reflecteren we op de betekenis van het erfgoed en delen persoonlijke ontdekkingen.
De verhalen en ontdekkingen die de leerlingen in hun eigen buurt verzamelen, vormen de inspiratie voor creativiteit. Samen met een kunstdocent worden deze lokale verhalen vertaald in kunstwerken, misschien wordt er een minitentoonstelling, een interactieve kaart of een theatervoorstelling over een lokale legende gemaakt. Het resultaat staat nog niet vast, want vanuit hun eigen beleving experimenteren leerlingen met diverse materialen en technieken om hun unieke kijk op het erfgoed vorm te geven.
Wat vragen we van je als school?
Voor het traject vragen we een nauwe samenwerking, waarbij de inhoudelijke en praktische afstemming van het project wordt ingevuld in samenspraak met de school, kunstdocent(en) en Ateliers Majeur. We kijken graag naar mogelijke aansluiting bij actuele thema’s binnen de school om samen een op maat gemaakt project vorm te geven. Dit project wordt verbonden aan de kerndoelen kunstzinnige oriëntatie: 54, 55 en 56. Afhankelijk van de invulling kan het ook op andere kerndoelen aansluiten.