Wil jij die leuke juf of meester worden die gitaar speelt wanneer er gezongen wordt in de klas? ’Gitaar of Ukelele in de Klas’ zorgt voor groepsgevoel en meer betrokkenheid onder je leerlingen. Het zou toch veel gezelliger zijn om als docent gitaar of ukelele te kunnen spelen en samen met je leerlingen muziek te maken? Kun je geen gitaar of ukelele spelen? Geen probleem, wij hebben de oplossing!
Wat is ‘Gitaar of Ukelele in de Klas?
Ateliers Majeur biedt een cursus ‘ Gitaar of Ukelele in de Klas’ aan voor leerkrachten. Om gitaar of ukelele te leren spelen en liedjes te kunnen zingen in de klas. Gedurende tien weken leer je met je collega-leerkrachten akkoorden spelen op gitaar of ukelele en leer je hoe je populaire liedjes kunt zingen en spelen. Er is aandacht voor de instrumentale vaardigheid, maar ook voor het aanleren van liedjes in de klas met behulp van de gitaar.
Hoe werkt het?
Gitaar of Ukelele in de Klas is een cursus op instapniveau. Leerkrachten hebben dus geen voorkennis van muziek nodig om de cursus goed te kunnen volgen. Samen met collega’s volg je tien lessen waarin je gitaar of ukelele leert spelen. Het doel van de cursus is om uiteindelijk gitaar of ukelele te kunnen spelen in de klas en je leerlingen te kunnen begeleiden tijdens het zingen.
Hoe ziet een les er uit?
Tijdens de lessen gaan de leerkrachten met een muziekvakdocent aan de slag met de gitaar of ukelele. De lessen worden afgetrapt door te bespreken waar de leerkrachten voorheen mee bezig zijn geweest en of ze hier vragen over hebben. Een bekend liedje spelen om even warm te worden. Elke les zal er een nieuwe techniek of theorie behandeld worden. Denk bijvoorbeeld aan tokkelen, basnoten meespelen en transponeren. De vakdocent zal ook inspelen op de behoeftes van de leerkrachten. Aan de hand van deze behoeftes zullen de lessen verder vormgegeven worden. De vakdocent moedigt de leerkrachten aan om elke dag even 5 tot 10 minuten te oefenen.
Niveauverschil binnen de groep? Geen probleem!
Het kan natuurlijk voorkomen dat er niveauverschil zit in de groep met leerkrachten. Er zijn verschillende oplossingen voor niveauverschil binnen de groep. Zo kan de vakdocent er voor kiezen om een speelstuk te gebruiken waarin het mogelijk is om te differentiëren. Denk aan een stuk met makkelijke akkoorden en een melodielijn. Het kan bijvoorbeeld ook opgelost worden door te variëren in slagjes en tokkelen. De een speelt een makkelijk slagje en de ander een moeilijkere tokkel bij hetzelfde liedje. Capo is ook een mogelijke lesmethode bij niveauverschil. Dit houdt in dat er een versie met moeilijke akkoorden en een versie met makkelijke akkoorden gebruikt wordt. Deze versies kunnen wel gezamenlijk gespeeld worden.
Voorbeeld:
In het kader van “Meer Muziek in de Klas’ kreeg het gehele team van OBS De Optimist begeleiding van muziekdocente Amarens de Boer. Ze zijn zo enthousiast geworden dat ze inmiddels een vervolgcursus volgen. De liedjes die ze geleerd hebben, gebruiken ze nu in hun eigen klas.
Amarens de Boer: “We spelen in de lessen vaak in op thema’s die op school spelen. Zo hebben we in de periode van oktober tot december uit een liedbundel geoefend met daarin Sint-Maarten–, Sinterklaas– en kerstliedjes. Dit werkte erg leuk, omdat de docenten dit meteen in de klas konden toepassen.“
Alles op een rijtje:
– Volg een cursus “Gitaar of Ukelele in de Klas” met je collega’s en pas dit toe in je klas;
– Leer gitaar of ukelele spelen en zingen met je klas combineren;
– De cursus is op instapniveau, er is dus geen voorkennis nodig;
– De cursus bestaat uit 10 lessen van een uur.
Wie: vakdocent muziek via Ateliers Majeur
Doelgroep: groepsleraren uit primair onderwijs, kan ook in teamverband
Aantal deelnemers: minimaal 3, maximaal 12 deelnemers
Waar: op eigen school en/of in De Rinkelbom
Duur: 10 lessen van een uur
Wanneer: in overleg
Prijs: in overleg
Contact: cultuuronderwijs@ateliersmajeur.nl
Zie ook: ‘Meer Muziek in de Klas’, ‘Pop in de Klas’ of ‘Coaching Muziek’