Op jonge leeftijd speelde ik al meerdere typen saxofoon, in plaatselijke muziekverenigingen en bigbands. Ik studeerde saxofoon en hafabra-directie. Later volgden studies Schoolmuziek en Lichte Muziek en volgde ik een master Compositie/arrangeren en behaalde ik de akte Docent Muziek. Thans werkzaam als docent saxofoon en docent muziek en actief als dirigent, workshopleider en arrangeur.
De leerlingen worden geprikkeld om muziek te componeren.
De volgende onderwerpen komen aan bod:
– Alledaags is ongewoon: muziek maken met voorwerpen uit je directe omgeving (o.a. Stomp en Percossa).
– Wat heeft rugby nou met muziek te maken? Over het maken van een Haka (rugby, ritme, taal, beweging).
– Kleur is klank: kleuren associëren met klank (bijv. schilderijententoonstelling van Moessorgski).
– Rap op met die rap: rap als muziekstijl. Eigen teksten ontwerpen (taal, ritme, beweging).
Kan worden uitgebreid met:
– Heb jij je draai gevonden (of heb je niks voor de mix)? Mixen als muziekvorm (m.b.v. online DJ-tool).
– Cool die tool: componeren met een tool (verschillende online componeertools).
– Wie schrijft die blijft: hoe leg jij je eigen compositie vast? We maken een grafische partituur.
Verbinding met schoolthema’s: muziek, wereldoriëntatie, creatieve vakken K&C-vaardigheden: creëren, presenteren, onderzoeken, open houding, samenwerken
Kerndoelen: 54, 55 en 56
Doelgroep: groep 5-8
Groepsgrootte: klassikaal of in overleg
Duur: 4 lessen van 45 minuten
Locatie: op school
Kosten: €240,- (bij afname van 4 lessen, max. €480,-) €60,- per lesuur
Periode: in overleg met de school
Bijzonderheden: de serie is minimaal 4 lessen, maar kan uitgebreid worden tot 8 lessen van 45 minuten