Het ontwikkelen van creativiteit vind ik heel belangrijk voor jong én oud. Het is één van de “21st century skills”. Daarom ben ik een groot voorstander van zoveel mogelijk prutsen en priegelen: geïnspireerd raken en vooral je eigen idee uitwerken. Vaak vergeten we terug te kijken op wat we hebben gedaan en hoe dat ging. Dit is belangrijk om te groeien in het creatieve proces. De verschillende lesprogramma’s bestaan uit 1 tot 4 lessen. Een programma kan ingekort worden of juist uitgebreid.
Alexander Calder kan alles maken van ijzerdraad. Als hij alleen is, maakt hij zelfs een vriendje om mee te spelen. We lezen zijn boek, kijken naar zijn kunstwerken (filmpje) en gaan op zoek naar de kenmerken van zijn werk. Daarna gaan we zelf aan de slag met een katoenen draad. Wat maak jij? Vervolgens gaan we aan de slag met ijzerdraad en verschillende versiersels. Nu nog een mooie sokkel (stander), een titel en dan maken we een echte tentoonstelling.
Verbinding met schoolthema’s: creatieve vakken, omgeving, natuur, erfgoed, taal
K&C-vaardigheden: creëren, presenteren, reflectie, onderzoeken
Kerndoelen: 47, 54 en 55
Groepsgrootte: bij groepen groter dan 15 leerlingen is een paar extra (handige) handen nodig in de vorm van de leerkracht, ouders, vrijwilligers of stagiaires
Duur: 1,5 uur, minimaal 2 lessen op 1 dag (i.vm. voorbereiding, reis- en opruimtijd), pauze van 30 minuten tussen de lessen
Locatie: op school
Periode: in overleg
Bijzonderheden: iedere school heeft zijn eigen wensen. Daarom worden de programma’s met veel plezier aangepast aan de mogelijkheden van school.
Kosten: €160,- voor 1 workshop van 1,5 uur. Voor een groep van 15 kinderen. De materiaalkosten per leerling (prijswijzigingen voorbehouden): €5,08