Anna is een duizendpoot. Door alle avonturen die ze aangaat, wordt haar blik op de wereld verruimd. Door te kijken en te verwonderen doet ze ontdekkingen. Dit is ook wat ze kinderen wil laten ervaren. Dat als je open staat voor ontdekkingen je wereld groter wordt. Liever doet ze elke keer iets anders dan vaker hetzelfde. Fijn om een les uit een methode te ondersteunen. In diverse musea neemt Anna je mee in de verhalen die er te vinden zijn. Kijken met elkaar, ontdekken dat je met kunst de vrijheid hebt om deze te beleven op je eigen manier. In de filosofielessen, die ze ook geeft, hebben we het over kunst, wat is mooi, denkt iedereen hetzelfde daarover? Moet je kunst begrijpen om ervan te kunnen genieten? Kun je ook leren van kijken naar kunst? En heb je eigenlijk ogen nodig om van kunst te kunnen genieten of kan dat ook op andere manieren…?
Wat betekent mooi? Laten kunstenaars ons op een andere manier naar de wereld kijken? Wat is kunst? Zijn kunstenaars nodig? Vragen waar geen eenduidige antwoorden op hoeven te komen. Wat we leren van filosoferen is dat meningen ertoe doen, dat ze verschillend kunnen zijn, dat we vanuit ons eigen perspectief naar de wereld kijken, dat we soms langer kunnen nadenken voordat we onze mening geven. Leren luisteren naar anderen en van hun mening leren. Maar ook nieuwe ontdekkingen doen omdat iemand anders iets ziet wat je zelf nog niet had gezien.
Verbinding met schoolthema’s: taal, oriëntatie op jezelf en de wereld, creatieve vakken
K&C-vaardigheden: onderzoeken, reflectief, receptief
Kerndoelen: 3, 34, 37, 54 en 56
Doelgroep: groep 6-8
Groepsgrootte: schoolklas
Duur: 1 tot 1,5 uur
Locatie: op school
Kosten: €95,- exclusief reiskosten
Periode: in overleg met de school wordt een rooster vastgesteld
Bijzonderheden: in overleg bepalen we het onderwerp