Mijn naam is Esther Tjeerdema, wonend in Akkrum. Ik heb een eerstegraads bevoegdheid als docent beeldende vorming en heb de pabo gedaan. De afgelopen 15 jaar ben ik als leerkracht werkzaam geweest in het primair onderwijs, op scholen waar we goed keken naar de ontwikkeling, talenten en interesses van het kind. Sinds kort heb ik de switch naar de kunsteducatie gemaakt. Hierbij bied ik workshops en lessenreeksen aan waarin ik zorg voor een uitdagend aanbod aan materialen en prikkelende vragen en stimuleer ik het ontwikkelen van de eigen creativiteit en nieuwsgierigheid van kinderen.
Materiaalatelier: creatief onderzoek met al je zintuigen
Wil jij kinderen hun creatieve talenten laten ontwikkelen door middel van voelen, kijken, ruiken, spelen, experimenteren, creëren en plezier maken? Onderzoeken en creëren vallen in deze les(sen) samen. We kunnen bijvoorbeeld schildermaterialen gaan onderzoeken; we pakken er verschillende kwasten, takjes, tandenborstels, stempel- en krasmaterialen bij en gaan experimenteren. Dunne verf, dikke klodders, brede kwasten, water, spetters, we mengen kleuren, we maken afdrukken met natuurlijke materialen. En wat gebeurt er als je wat bloem bij de verf doet? En kun je schilderen met de kleur die van losse aarde komt? Terwijl de handen druk zijn met verf of klei, zijn de hersenen geconcentreerd en geactiveerd! Het materiaal nodigt uit tot onderzoek. Met open vragen worden de leerlingen uitgenodigd om verder te kijken en om in gesprek te gaan over wat ze beleven.
Verbinding met schoolthema’s: wereldoriëntatie, creatieve vakken, mens en natuur, duurzaamheid, burgerschapsonderwijs, techniek
Groepsgrootte: lokaalgroep, bij grote groepen is het wenselijk om de groep te splitsen en de workshops achter elkaar aan te doen
Doelgroep: 1 t/m 8
Duur: in overleg, minimaal 60 minuten
Locatie: op school
Kosten: €75,- per uur exclusief reiskosten
Periode: gehele schooljaar
Bijzonderheden: losse workshop of reeks, hoe langer de reeks, hoe meer we kunnen vertragen en verdiepen. Toewerken naar een (gezamenlijk) eindproduct is ook een mogelijkheid.