Anna is een duizendpoot. Door alle avonturen die ze aangaat, wordt haar blik op de wereld verruimd. Door te kijken en te verwonderen doet ze ontdekkingen. Dit is ook wat ze kinderen wil laten ervaren. Dat als je open staat voor ontdekkingen je wereld groter wordt. Liever doet ze elke keer iets anders dan vaker hetzelfde. Fijn om een les uit een methode te ondersteunen. In diverse musea neemt Anna je mee in de verhalen die er te vinden zijn. Kijken met elkaar, ontdekken dat je met kunst de vrijheid hebt om deze te beleven op je eigen manier. In de filosofielessen, die ze ook geeft, hebben we het over kunst, wat is mooi, denkt iedereen hetzelfde daarover? Moet je kunst begrijpen om ervan te kunnen genieten? Kun je ook leren van kijken naar kunst? En heb je eigenlijk ogen nodig om van kunst te kunnen genieten of kan dat ook op andere manieren…?
Deze drie beeldaspecten zitten allemaal in deze timmerles. We kijken naar kunst en gaan daarna aan het timmeren. De uitkomst is niet bepaald, want dat bedenken de leerlingen zelf. Ze ontdekken hoe je een hamer goed vasthoudt, dat grote spijkers niet altijd handig zijn en dat je iets kunt maken zonder dat het een nestkastje hoeft te worden.
Varianten:
– Timmer iets met een gat erin. (ruimtelijke constructie en vorm)
– Maak een plankje hout zo dat het aan de muur kan hangen.
(compositie en vorm)
– Verzin zelf iets met het hout wat er is, maar er wordt niet gezaagd.
(beeldend en compositie)
– Spijkertjes spannen; vormverandering n.a.v. graficus M.C. Escher.
(de kunstenaar, vorm en kleur)
Verbinding met schoolthema’s: creatieve vakken
K&C-vaardigheden: onderzoeken, creëren, reflectief en receptief
vermogen, zelfstandig werken, samenwerken
Kerndoelen: 54, 55 en 56
Groepsgrootte: schoolklas
Duur: een uur tot anderhalf uur
Locatie: op school
Kosten: €95,- incl. voorbereiding, exclusief reiskosten en materiaal.
Kosten gebruik gereedschap en materiaal €1,- per leerling met een
minimum van €20,-
Periode: in overleg met de school wordt een rooster vastgesteld