Ver voordat mensen gingen schrijven, spellen of grammaticaregels opstelden, vertelden ze elkaar al verhalen. Ze zochten woorden om hun ideeën en gevoelens te delen. Leerlingen dragen ook een schatkist aan verhalen met zich mee. In dit project gaan we die verhalen ontdekken en zichtbaar maken.
Maar waar vinden we de verhalen? In een interview met de bakker op de hoek? Of juist in de avonturen op de pagina’s van een boek? Of verborgen in schoolthema’s? Samen met een verhalenverteller gaan we op zoek naar de verhalen. Deze geven we vervolgens vorm in bijvoorbeeld korte verhalen, gedichten of misschien in een scène van een toneelstuk.
Vervolgens krijgen de verhalen een beeldende vorm. Samen met een kunstenaar kunnen vanuit de verschillende disciplines de verhalen worden vertaald in beelden. Zal er een gezamenlijk prentenboek ontstaan of misschien een schoolkrant? Gaan we experimenteren met materiaal? Kiezen we voor illustraties, zeefdrukken of etsen? Of wordt het over een andere boeg gegooid en ontstaan er animaties, schaduwspellen, een podcast of een spoken word. Door dit creatieve proces ontdekken leerlingen de kracht van taal en beeld en hoe ze elkaar kunnen versterken.
Wat vragen we van je als school?
Voor het traject vragen we een nauwe samenwerking, waarbij de inhoudelijke en praktische afstemming van het project wordt ingevuld in samenspraak met de school, kunstdocent(en) en Ateliers Majeur. We zoeken graag aansluiting bij actuele thema’s binnen de school of bijvoorbeeld een boek dat wordt gelezen in de klas, zodat we een project op maat kunnen ontwikkelen dat goed aansluit bij jullie onderwijs.