In de Heerenveense muziekcultuur is Bigband Heerenveen een statement. De oprichting in maart 2015 is het gevolg van een gedeeld enthousiasme van twee muziekdocenten, Jelle Visser en Jelle Roeper. Bigband Heerenveen heeft een volledige bigband-bezetting: trompet-sectie, trombone-sectie, sax-sectie, ritme-sectie en twee vocalisten.
Wekelijks wordt er gewerkt aan een herkenbare sound en kwalitatieve groei. Het plezier in muziek maken vormt daarbij de basis.
Inmiddels is Bigband Heerenveen niet meer weg te denken uit de culturele infrastructuur van Heerenveen. Regelmatig is de band te horen bij optredens in en rond Heerenveen. Daar horen ook door de bigband zelf georganiseerde evenementen bij zoals de jaarlijkse open repetitie in MFC De Barte in De Knipe. Ook is Bigband Heerenveen van de partij bij de jaarlijkse opening van het culturele seizoen in september. Bandleider/Dirigent van de bigband is Tseard Verbeek.