Doe-het-zelf eindfilm – Eijer Producties

Eijer Producties is de dans-, theater- en freerunningschool van de zuidoosthoek van Friesland. Een gevarieerd en ervaren team van docenten verzorgt wekelijks lessen en workshops aan kinderen, jongeren en volwassenen van alle leeftijden. We bieden workshops en lessen aan in vele dans-, theater- en freerunningstijlen. In overleg wordt er een passend programma opgesteld, van een enkele workshop tot een volledig programma voor honderden deelnemers. Ook hebben we ons in de afgelopen 10 jaar gespecialiseerd in het maken van eindfilms van groep 8. Een alternatief voor de traditionele eindmusical.

aak een volledige eigen eindfilm met je groep 8 klas. In het doe-het-zelf pakket vind je alle instructies waarmee de klas een eigen film kan maken en monteren. Het flexibele script kan gemakkelijk aangepast worden aan de samenstelling en grootte van de klas. Het grote filmboek geeft stap voor stap instructies over hoe de groep zelf alle opnames kan maken. Met begeleiding van het montageboek kunnen ze dit vervolgens zelf monteren op een computer of iPad.

Als school ontvang je een fysiek exemplaar van het filmboek, montageboek en het script. Ook ontvang je een digitale link met daarin het script digitaal (om te printen voor alle kinderen) en alle geluidseffecten en muziekjes die nodig zijn om de film te monteren. Het filmen en monteren kan gedaan worden met een simpele camera of met een iPad. De volledige film kan op en rond school worden opgenomen. Dit kan in 2 dagen maar het is ook mogelijk om de opnames te verspreiden over een langere periode. Met dit unieke concept zijn de kinderen zowel acteur, regisseur, cameraman/-vrouw en editor van de film.

Verbinding met schoolthema’s: wereldoriëntatie, taal, Fries, mediawijsheid
K&C-vaardigheden: creëren, presenteren, onderzoeken, open houding, samenwerken
Kerndoelen: 54, 55, 57 en 58
Doelgroep: groep 8
Duur: zelf in te delen, minimaal 2 opnamedagen
Locatie: op school
Kosten: €250,-
Periode: zelf te bepalen

Filmdag met lipdub – Mirjam de With

Mirjam de With is speelfilmregisseur van o.a. ‘Taiki’, ‘Get lost!’, ‘Op de dijk’, ‘De Keet’ en ‘Mina Moes’. Naast regisseren vindt ze het erg leuk anderen te enthousiasmeren met haar passie voor film. Hiervoor geeft ze o.a. workshops op het PO, VO en HBO.

Leerlingen kijken een film en analyseren het verhaal en de scènes. Daarnaast bespreken ze met de maker wat er allemaal komt kijken bij film maken en welke trucjes er gebruikt zijn om de scènes echt te laten lijken. ’s Middags acteren ze in hun eigen lipdub.

Verbinding met schoolthema’s: Fries/meertaligheid, creatieve vakken, burgerschapsonderwijs
K&C-vaardigheden: creëren, reflectief, presenteren, onderzoeken en samenwerken
Kerndoelen: 1, 9, 12, 17, 42, 45, 52, 54, 55, 56, 57 en 58
Doelgroep: groep 6-8 en VO
Groepsgrootte: 8-150
Duur: volledige dag, bij Film is fake: 3 volledige dagen
Locatie: op school
Kosten: €450,- per lesdag incl. reis-/materiaalkosten
Periode: gehele jaar, in overleg
Bijzonderheden: voorafgaand aan de workshop volgt een uitgebreide lesbrief. Verbinding met een thema is mogelijk. Materialen: evt. iPads. Verder neemt de docent alle benodigde materialen mee.
Docentenscholing: Het ABC van beeldtaal. Een spoedcursus in mediawijsheid vol praktische tips, aha-momenten en afwisseling, die inzicht geeft in het ABC van beeldtaal!

Het grote geheim van film – Mirjam de With

Mirjam de With is speelfilmregisseur van o.a. ‘Taiki’, ‘Get lost!’, ‘Op de dijk’, ‘De Keet’ en ‘Mina Moes’. Naast regisseren vindt ze het erg leuk anderen te enthousiasmeren met haar passie voor film. Hiervoor geeft ze o.a. workshops op het PO, VO en HBO.

Leerlingen leren alles over de geschiedenis van film en hoe het kan dat wij bewegende beelden zien. In groepjes maken zij een stop-motionanimatie. De dag wordt afgesloten met het filmen van een grote verdwijntruc, waarbij ze elkaar wegtoveren in beeld.

Verbinding met schoolthema’s: Fries/meertaligheid, creatieve vakken, burgerschapsonderwijs
K&C-vaardigheden: creëren, reflectief, presenteren, onderzoeken en samenwerken
Kerndoelen: 1, 9, 12, 17, 42, 45, 52, 54, 55, 56, 57 en 58
Doelgroep: groep 6-8 en VO
Groepsgrootte: 8-150
Duur: volledige dag, bij Film is fake: 3 volledige dagen
Locatie: op school
Kosten: €450,- per lesdag incl. reis-/materiaalkosten
Periode: gehele jaar, in overleg
Bijzonderheden: voorafgaand aan de workshop volgt een uitgebreide lesbrief. Verbinding met een thema is mogelijk. Materialen: evt. iPads. Verder neemt de docent alle benodigde materialen mee.
Docentenscholing: Het ABC van beeldtaal. Een spoedcursus in mediawijsheid vol praktische tips, aha-momenten en afwisseling, die inzicht geeft in het ABC van beeldtaal!

Film is fake – Mirjam de With

Mirjam de With is speelfilmregisseur van o.a. ‘Taiki’, ‘Get lost!’, ‘Op de dijk’, ‘De Keet’ en ‘Mina Moes’. Naast regisseren vindt ze het erg leuk anderen te enthousiasmeren met haar passie voor film. Hiervoor geeft ze o.a. workshops op het PO, VO en HBO.

Alomvattende 3-daagse workshop waarin op dag 1 de filmgeschiedenis en animatiefilm worden behandeld. Op dag 2 wordt ingegaan op documentaires en de structuur van filmverhalen en op dag 3 worden alle aspecten van een fictiefilm behandeld, waarbij de leerlingen zelf een scène verfilmen. Ontwikkeld in samenwerking met: Filmhub Noord.

Verbinding met schoolthema’s: Fries/meertaligheid, creatieve vakken, burgerschapsonderwijs
K&C-vaardigheden: creëren, reflectief, presenteren, onderzoeken en samenwerken
Kerndoelen: 1, 9, 12, 17, 42, 45, 52, 54, 55, 56, 57 en 58
Doelgroep: groep 6-8 en VO
Groepsgrootte: 8-150
Duur: volledige dag, bij Film is fake: 3 volledige dagen
Locatie: op school
Kosten: €450,- per lesdag incl. reis-/materiaalkosten
Periode: gehele jaar, in overleg
Bijzonderheden: voorafgaand aan de workshop volgt een uitgebreide lesbrief. Verbinding met een thema is mogelijk. Materialen: evt. iPads. Verder neemt de docent alle benodigde materialen mee.
Docentenscholing: Het ABC van beeldtaal. Een spoedcursus in mediawijsheid vol praktische tips, aha-momenten en afwisseling, die inzicht geeft in het ABC van beeldtaal!

Kijken door een kader – Nynke Venema

Als beeldend kunstenaar werkt Nynke voornamelijk met fotografie, video en animatie. Ze werkt als docent aan de Kunstacademie Friesland en geeft al ruim 5 jaar workshops in het PO. Naast het kennismaken met de techniek, laat ze kinderen vooral graag anders kijken naar alledaagse dingen.

Fotograferen is kijken. Aan de hand van leuke opdrachten gaan de kinderen fotograferen in en rond de school. Hierdoor gaan de kinderen heel anders kijken en ontstaan er verrassende beelden. Een aantal foto’s wordt afgedrukt en verwerkt in een collage. Of de kinderen creëren een eigen nieuwe werkelijkheid.

Verbinding met schoolthema’s: creatieve vakken
K&C-vaardigheden: creëren, reflectief, presenteren, onderzoeken en samenwerken
Kerndoelen: 54, 55 en 56
Doelgroep: groep 6-8
Groepsgrootte: lokaalgroep
Duur: 1,5 tot 2 uur
Locatie: in en rond de school
Kosten: €125,- + materiaalkosten €2,- per leerling
Periode: gehele jaar, in overleg
Bijzonderheden: verbinding met een thema is mogelijk. De activiteit is mogelijk als dagproject. Tablets en mogelijkheid om te printen worden verzorgd door aanbieder. De kinderen moeten de mogelijkheid hebben om in en rond school rond te kunnen lopen.

Eindfilm – Eijer Producties

Eijer Producties is de dans-, theater- en freerunningschool van de zuidoosthoek van Friesland. Een gevarieerd en ervaren team van docenten verzorgt wekelijks lessen en workshops aan kinderen, jongeren en volwassenen van alle leeftijden. We bieden workshops en lessen aan in vele dans-, theater- en freerunningstijlen. In overleg wordt er een passend programma opgesteld, van een enkele workshop tot een volledig programma voor honderden deelnemers. Ook hebben we ons in de afgelopen 10 jaar gespecialiseerd in het maken van eindfilms van groep 8. Een alternatief voor de traditionele eindmusical.

De nieuwste variant op de traditionele eindmusical. Gedurende twee opnamedagen zullen een professionele cameraman en regisseur langskomen om een echte film op te nemen op locatie. De klas kiest vooraf uit een selectie van meer dan 18 scripts. Dit script wordt vervolgens volledig op maat gemaakt voor de klas waarin iedereen een echte rol krijgt. Een eindfilm van Eindfilm8 is een volledige belevenis voor iedereen inclusief de juf of meester. De film kan op school opgenomen worden maar veel scripts spelen zich af op unieke locaties zoals verlaten gebouwen, hotels, verlaten pretparken, bossen, vakantieparken etc.

Na de twee opnamedagen zal de volledige film gemonteerd worden door Eindfilm8 en kan de film uiteindelijk op een echte premièredag met eventueel rode loper, galakleding etc. getoond worden aan de hele school, ouders en familie. Ook krijgen alle filmsterren de film op USB in een speciaal eindfilmhoesje zodat ze een echt aandenken hebben aan deze bijzondere tijd.

Verbinding met schoolthema’s: wereldoriëntatie, taal, Fries, mediawijsheid
K&C-vaardigheden: creëren, presenteren, onderzoeken, open houding, samenwerken
Kerndoelen: 54, 55, 57 en 58
Doelgroep: groep 8
Duur: 2 opnamedagen
Locatie: afhankelijk van het gekozen script
Kosten: €950,- in laagseizoen (opnames t/m maart), €1250,- in hoogseizoen (opnames in april t/m juni). Prijzen zijn exclusief reiskosten vanuit Leeuwarden.
Periode: in overleg met de school
Bijzonderheden: evt. kan de groep in tweeën gedeeld worden

Stop-motion in actie – Nynke Venema

Als beeldend kunstenaar werkt Nynke voornamelijk met fotografie, video en animatie. Ze werkt als docent aan de Kunstacademie Friesland en geeft al ruim 5 jaar workshops in het PO. Naast het kennismaken met de techniek, laat ze kinderen vooral graag anders kijken naar alledaagse dingen.

De stop-motion: verschillende foto’s of plaatjes achter elkaar suggereren een beweging. Dit is heel makkelijk te realiseren met de speciale app op een tablet. Wat wil je vertellen met je filmpje, hoe doe je dat en welke materialen ga je daar voor gebruiken? Dat zijn de belangrijke vragen! Stop-motion biedt vele mogelijkheden. Deze gaan de kinderen zelf onderzoeken aan de hand van specifieke opdrachten. Ieder onderwerp wordt met een andere blik bekeken.

Verbinding met schoolthema’s: creatieve vakken
K&C-vaardigheden: creëren, reflectief, presenteren, onderzoeken en samenwerken
Kerndoelen: 54, 55 en 56
Doelgroep: groep 6-8 en VO
Groepsgrootte: lokaalgroep
Duur: 1,5 tot 2 uur
Locatie: op school
Kosten: €125,- + materiaalkosten €2,- per leerling
Periode: gehele jaar, in overleg
Bijzonderheden: Verbinding met een thema is mogelijk. De activiteit is mogelijk als dagproject.

Behind The Scenes – Willemijn Rog

Als beeldend kunstenaar houd ik me graag bezig met conceptuele vormgeving. Mijn artistieke onderzoek richt zich tot sociaal-maatschappelijke thema’s waarbij hedendaagse technieken aan bod komen: illustreren /tekenen, schilderen, animatie en experimentele film. Dankzij mijn achtergrond als docent beeldend sta ik vol enthousiasme voor groepen van verschillende leeftijden. Ik help leerlingen met het vinden van een eigen, unieke stijl. Kunst is voor iedereen en niet enkel een vorm van uiting, maar ook één van verbinding.

Je kent ze wel, de meest beroemde films, bekendste series, populairste animaties en véél meer. We bekijken ze via de TV, de laptop of mobiel. Maar.. wat gebeurt er eigenlijk achter de schermen? Hoe komt een film of animatie tot stand? Welke basisprincipes of methodieken vallen hieronder? Wat voor boodschap zou jij willen overbrengen aan de wereld? In de workshops komen fundamentele begrippen uit de filmwereld aan bod en het leren van verschillende technieken. Op experimentele wijze werken we aan korte films met als uitkomst een presentatieronde.

Verbinding met schoolthema’s: creatieve vakken, wereldoriëntatie
K&C-vaardigheden: creëren, reflectief, presenteren, onderzoeken
Kerndoelen: 44, 55 en 56
Doelgroep: groep 7 en 8 en VO
Groepsgrootte: lokaalgroep
Duur: 4 lessen van 90 minuten + een presentatie
Locatie: op school
Kosten: €613,50 per groep. Materialen via school: materialen om bijvoorbeeld attributen te kunnen maken voor film of het toepassen van stop-motion (papier, verf, karton, etc.).De workshops kunnen in overleg worden aangepast. Hetzelfde geldt voor de keuze van een eventueel dagproject. De kosten hiervoor zijn nader te bepalen.
Periode: gehele jaar, in overleg
Bijzonderheden: een digitaal bord met HDMI- aansluiting voor presentaties en toegang tot school-wifi. Voor het maken van korte film(s) is het voor leerlingen belangrijk een mobiel tot beschikking te hebben of laptops/iPads van de school. Verder is het een co-creatie tussen leerkracht en gastdocent m.b.t. de invulling van de lessen.