Circus in de klas! – Circusschool ‘De Hoogte’

Circus in de klas!
Welk kind wil dat nou niet? Leerkrachten raken bij zo`n titel soms in paniek, het woord circus wordt meestal gebruikt als het ergens een rotzooitje is. Niets is minder waar, in het circus loopt alles op rolletjes. De tent wordt mooi strak opgezet, de artiesten weten precies wanneer ze op moeten, het orkest speelt in op de acts en na de show wordt alles weer netjes opgeruimd, alsof er nooit een circus is geweest.

‘Circusschool ‘De Hoogte’
Groep 1-8 , V.O. en S.O.
Circus is sport, muziek, dans en theater in één. Het is ook nog eens heel goed voor het ontwikkelen van je beide hersenhelften. Bij Circusschool de Hoogte zijn de mogelijkheden talrijk. De kinderen worden geïnspireerd d.m.v. verhalen, filmpjes,  muziek en demonstraties. Daarnaast kunnen de kinderen zelf allerlei circustechnieken uitproberen: jongleren, diabolo, Chinees bordje, hoelahoep, acrobatiek, balans. Rollenspellen spelen of samen een Clowns act maken. Leren balanceren op het koord of op een grote bal.

Verbinding met schoolthema’s: creatieve vakken, muziek
K&C-vaardigheden: creëren, presenteren, reflecteren
Kerndoelen: 55, 57 en 58
Doelgroep: groep 1-8, V.O. en S.O.
Groepsgrootte: afhankelijk van het project, minimaal 10 leerlingen
Duur: in overleg
Locatie: speellokaal of gymlokaal (kan ook in een klaslokaal)
Kosten: in overleg prijsindicatie : € 150 voor een lesuur met kleine materialen
Periode: in overleg
Bijzonderheden/Mogelijkheden:
* een cyclus van 8 á 10 lessen (1 x per week) met een presentatie van het eindresultaat.
* een dagdeel of dag met verschillende workshops en eindshow voor de ouders
* een hele week met het thema circus voor alle klassen.
* een (les) uurtje verhalen over het circus, een leskoffer met circusattributen voor de
allerkleinsten.
* de eindshow kan gepresenteerd worden in een echte circustent! (mits beschikbaar)
* acrobatiek en circuslessen op reguliere basis

Engels leren door muziek – Victoria Nair-Price

Engels leren door muziek

Victoria geeft nu al meer dan tien jaar muziekles aan kinderen in de basisschoolleeftijd. Ze heeft ervaring met zowel privélessen als groepslessen, van blokfluit tot keyboard en van schoolinstrumenten tot djembés. Ze geeft niet alleen les, maar speelt ook bij verschillende ensembles als freelance barokblokfluitist.

Tijdens deze les gaat meertalige Britse muziekdocent Victoria een muziekles uitvoeren in het Engels! We zullen Engelse liedjes zingen, Engelse zinnen en woorden leren. Slagwerkinstrumenten worden gebruikt om een ritmisch doel te geven en hierbij muziek te maken. Er wordt een eigen lied gemaakt. Aftellen in het Engels, kleuren leren
met boomwhackers, het kan allemaal! Door ‘muziekplezier’ vergeten ze dat ze een andere taal spreken!

Verbinding met schoolthema’s: taal, muziek
K&C-vaardigheden: presenteren, creëren, onderzoeken
Kerndoelen: 54 en 55
Doelgroep: groep 3-4
Groepsgrootte: schoolklas
Duur: 6 lessen van 45 minuten
Locatie: op school
Kosten: €55,- per uur
Periode: in overleg met de school

Grote Maestro’s – Ode aan Beethoven en het Carnaval der Dieren – Victoria Nair – Price

Victoria geeft nu al meer dan tien jaar muziekles aan kinderen in de basisschoolleeftijd. Ze heeft ervaring met zowel privélessen als groepslessen, van blokfluit tot keyboard en van schoolinstrumenten tot djembés. Ze geeft niet alleen les, maar speelt ook bij verschillende ensembles als freelance barokblokfluitist.

Leren over de maestro’s uit de klassieke muziek. Een praktische geschiedenisles over beroemde componisten. Ze leren over Beethovens beroemde EU lied ‘Ode an die Freude’, ‘Für Elise’ en zijn vier notensymfonie die vaak in films voorkomt en zelfs in popliedjes! Ze spelen en componeren in ‘Beethoven stijl’. In les 3 en 4 leren we over Saint-Saëns, de componist van Carnaval der Dieren! De zwaan, fossielen en aquarium! Een les ‘in beelden’ over muziek en dieren. We maken zo onze eigen dierencompositie!

Verbinding met schoolthema’s: erfgoed, wereldoriëntatie
K&C-vaardigheden: presenteren, creëren
Kerndoelen: 54, 55 en 56
Doelgroep: groep 5-8
Groepsgrootte: schoolklas
Duur: 4-6 lessen van 45 minuten
Locatie: op school
Kosten: €55,- excl. huur keyboards
Periode: in overleg, in een periode van 2 tot 6 weken
Bijzonderheden: keyboards via Ateliers Majeur. Ook andere componisten kunnen worden gekozen.

Het festival als klaslokaal – Oranjewoud Festival

Oranjewoud Festival organiseert sinds 2012 hoogwaardige en ongewone klassieke concerten in de natuur, uitgevoerd door (inter)nationale
topmusici. Het festival wordt structureel ondersteund door het rijk, de provincie Fryslân en de gemeente Heerenveen.

Het festival als klaslokaal is een ochtend boordevol muzikale activiteiten en avonturen in De Kinderproeftuin van Oranjewoud Festival. Gewapend met een routekaart krijgen de kinderen in groepjes van vijf de in totaal negen uiteenlopende activiteiten aangeboden, verspreid over de Overtuin in Oranjewoud. Variërend van het componeren van muziek en het bouwen van tof klinkende instrumenten tot een spannende muzikale speurtocht. Elk onderdeel duurt een klein half uur en wordt door ervaren professionals begeleid. Na een korte lunch volgt een feestelijke eindvoorstelling. Genietend onder ruisende bomen met blote tenen in het gras wordt dit concert pas echt een belevenis. Wie heeft ooit gezegd dat les krijgen en een feestje niet samen kunnen gaan?

Verbinding met schoolthema’s: taal, creatieve vakken, mens,natuur en techniek
K&C-vaardigheden: creëren, receptief en reflectief, presenteren, observeren, onderzoeken en samenwerken
Kerndoelen: 1, 9, 42, 54, 55, 56, 57 en 58
Doelgroep: groep 6-8
Groepsgrootte: max. 6 groepen van plm. 30 leerlingen (max. 1 groep per school)
Duur: circa 4,5 uur (inclusief 2 pauzes)
Locatie: De Overtuin, Parklandschap Oranjewoud
Kosten: €225,- per groep van maximaal 30 leerlingen
Periode: 26 mei 2023
Bijzonderheden: begeleiding is noodzakelijk (1 volwassene per 15 leerlingen), hetgeen deels door ouders/vrijwilligers kan worden gedaan. Voor buitenactiviteit geschikte kleding. Een inspiratiebrief zorgt voor extra motivatie. Voorbereiding is niet noodzakelijk. Uitbreiding mogelijk met door de leerkracht uit te voeren lespakket dat na afloop aanhaakt op de ervaringen tegen een nader te bepalen vergoeding.

Gitaar in de klas – Eelco Engelsma

Ik ben al een tijdje, of nog altijd, bezig als muzikant en gitaardocent. Soms in bandjes, soms solo of duo. Ik heb ooit mijn Conservatoriumdiploma gehaald maar muziek maken is toch vooral praktijk en (nieuwe) ervaring opdoen…oren openhouden.

Op reis met de gitaar langs landen en culturen. Natuurklanken maken in Afrika. Spaanse flamencoklanken, blues uit de VS. Meditatieve snaartrillingen in het verre Oosten. Freestyle op gitaar? En natuurlijk nog proeven aan moderne popliedjes.

Verbinding met schoolthema’s: muziek, erfgoed
K&C-vaardigheden: creëren, presenteren, onderzoeken
Kerndoelen: 54, 55 en 56
Doelgroep: groep 6-8 en VO
Groepsgrootte: schoolklas en/of in overleg
Duur: 3 lessen van 45/60 minuten per groep
Locatie: op school
Kosten: €270,- (€65,- per uur + huur instrumenten €75,-)
Periode: in overleg met de school
Bijzonderheden: eventueel groep in tweeën

Djembé – Moustapha Seck

Moustapha Seck

Moustapha Seck verzorgt djembécursussen, -workshops en optredens voor bedrijven, scholen en particulieren in heel Nederland én over de grens. Zijn warme persoonlijkheid en professionaliteit staan garant voor een inspirerend muzikaal avontuur.

De djembé is een trommel met Afrikaanse roots. Door middel van verschillende oefeningen kun je samen opzwepende ritmes creëren met de djembé. Laat de leerlingen cultuur proeven terwijl ze kennis maken met dit prachtige instrument.

Verbinding met schoolthema’s: creatieve vakken
K&C-vaardigheden: creëren, presenteren, onderzoeken
Kerndoelen: 54, 57 en 58
Doelgroep: groep 1-8 en VO
Groepsgrootte: lokaalgroep
Duur: 5 of 10 lessen, onderbouw 30 minuten, middenbouw 45 minuten, bovenbouw en VO 60 minuten
Locatie: speellokaal met stoelen in een kring
Kosten: uurtarief €70,- excl. reiskosten vanuit Groningen en €4,- per djembé
Periode: gehele jaar, in overleg
Bijzonderheden: djembé op school is geschikt om te koppelen aan themadagen

Kleutermusical – Elzer Educatie

Kleutermusical

Elzer Educatie is een cultuurorganisatie gevestigd in de gemeente Smallingerland, maar werkzaam binnen de hele provincie Friesland. Wij streven ernaar om zoveel mogelijk kinderen binnen onze provincie van goede, kwalitatieve cultuureducatie te voorzien. Ons aanbod is grotendeels gericht op muziek-, theater- en danseducatie. Wij werken echter met vele andere organisaties samen waardoor we de scholen ook met andere disciplines verder kunnen helpen.

Met de overgang naar groep 3 komt voor de kinderen een einde aan de kleutertijd. Om deze fase op een passende wijze af te sluiten, maken wij met z’n allen een musical voor en door kleuters. Ze bedenken het thema, maken liedteksten, ontwerpen kostuums en decor en voeren dansjes uit.

Verbinding met schoolthema’s: creatieve vakken
K&C-vaardigheden: onderzoeken, creëren, reflectief en receptief
vermogen, zelfstandig werken, samenwerken
Kerndoelen: 54 en 55
Doelgroep: groep 1-4
Groepsgrootte: schoolklas
Duur: 45-60 minuten
Aantal: 6-10 lessen
Locatie: op school
Kosten: €65,- exclusief reiskosten per les
Periode: in overleg met de school

Lied maken/songwriting – Jasper Dijkstra

Jasper werkt sinds 2011 als zangdocent in Groningen en Friesland. In 2017 is hij met bevriende muzikanten de muziekschool de Muziekbende gestart. Sinds 2014 is Jasper werkzaam als muziekdocent/zangdocent en vakleerkracht binnen het basis- en voortgezet onderwijs.

Met je klas werken aan een eigen geschreven uniek lied? Samen een afscheidslied voor groep 8 schrijven? Of misschien gewoon omdat het ontzettend leuk is om de belevingswereld van jouw klas terug te horen in een liedje! Teksten schrijven, melodieën bedenken en het liedje van begin tot eind vormgeven. Indien gewenst maken we van het eindresultaat een audio-opname of we laten het liedje live horen tijdens een ouderavond/pleinfeest.

Keuzemogelijkheden:
– afscheidslied van groep 8
– een themalied maken
– een afscheidslied maken voor een vertrekkende leerkracht of directeur, door kinderen en/of leerkrachten

Verbinding met schoolthema’s: muziek, wereldoriëntatie, creatieve vakken
K&C-vaardigheden: creëren, presenteren, samenwerken
Kerndoelen: 54, 55 en 56
Doelgroep: groep 6-8 en VO
Groepsgrootte: lokaalgroep
Duur: 4 lessen van een uur + presentatie
Locatie: op school
Kosten:
• pakket 1: 4 lessen + opname €585,-
• pakket 2: 4 lessen + presentatie €455,-
Periode: in overleg met de school
Bijzonderheden: dit is een op maat traject

Luisteren naar muziek – Amber Kwant

Al van kleins af aan ben ik erg geïnteresseerd in muziek. Voor mij was het al vrij snel duidelijk dat ik les wilde gaan geven op basisscholen. Dit is het moment dat leerlingen kiezen voor muziek en ik wil graag het vlammetje bij hen aanwakkeren. Muziek is mijn passie en ik heb het geluk dat ik van mijn passie mijn beroep heb mogen maken.

In deze lessenreeks van 6 lessen wordt er op verschillende manieren naar muziek geluisterd. Er komen allemaal verschillende stijlen langs, van pop tot rap en van jazz tot klassiek. De lessen zijn zo opgebouwd dat de leerlingen niet de hele les stil zitten maar ook op andere manieren met de muziek bezig gaan. Alle domeinen van muziek worden aangestipt met als centraal punt het luisteren.

Verbinding met schoolthema’s: creatieve vakken, wereldoriëntatie
K&C-vaardigheden: creëren, presenteren, reflectie, receptief, onderzoeken
Kerndoelen: 54, 55 en 58
Doelgroep: groep 5-8
Groepsgrootte: lokaalgroep
Duur: 6 lessen van 1 uur (6 weken)
Locatie: speellokaal met stoelen in een kring
Kosten: €400,-
Periode: gehele jaar, in overleg

Méér Muziek in de Klas Lokaal Fryslân

Muziek legt bij kinderen een structurele basis voor empathie, sociale binding, kwaliteit van leven, creativiteit, luisteren naar elkaar en openstaan voor verschillen: onmisbare menselijke waarden in onze maatschappij. Méér Muziek in de klas Lokaal Fryslân wil structureel muziekonderwijs op basisscholen, zodat elk kind in Fryslân vanuit zijn eigen leef- en woonomgeving gelijke kansen krijgt om zijn of haar muzikale identiteit te ontwikkelen, talent te ontplooien en leerprestaties te verbeteren.uziek legt bij kinderen een structurele basis voor empathie, sociale binding, kwaliteit van leven, creativiteit, luisteren naar elkaar en openstaan voor verschillen: onmisbare menselijke waarden in onze maatschappij. Méér Muziek in de klas Lokaal Fryslân wil structureel muziekonderwijs op basisscholen, zodat elk kind in Fryslân vanuit zijn eigen leef- en woonomgeving gelijke kansen krijgt om zijn of haar muzikale identiteit te ontwikkelen, talent te ontplooien en leerprestaties te verbeteren.

Méér Muziek in de Klas Lokaal Fryslân is onderdeel van de landelijke beweging Méér Muziek in de Klas. In Friesland hebben vertegenwoordigers van de provincie, gemeenten, onderwijs, opleiders en culturele instellingen op initiatief van Keunstwurk in 2018 een convenant getekend waarin duidelijk uitgesproken is dat de scholen het voortouw nemen bij het uitvoeren van dit convenant.

Elke school is immers anders en moet muziek integreren op een wijze die past bij de school. Maar dit kan nog wel eens een zoektocht zijn. Daarom zijn er gelukkig cultuurcoaches en cultuurverbinders die jou kunnen begeleiden en ondersteunen in het opzetten of verbeteren van het muziekonderwijs. En het mooie van deze cultuurverbinders en cultuurcoaches is dat ze zich bezig houden met alle cultuurvakken. Dus wil je bijvoorbeeld een verbinding tussen muziek en theater of muziek en taal op jouw school? Dat kan allemaal!

Een belangrijk muziekmoment in het jaar is de Meispelen, dé kunst- en cultuurdag op basisscholen in Friesland. Samen maken we zichtbaar wat er allemaal gebeurt en zo vieren we het muziekonderwijs in Friesland!

Informatie: Meermuziekindeklas.frl