Circus in de klas! – Circusschool ‘De Hoogte’

Circus in de klas!
Welk kind wil dat nou niet? Leerkrachten raken bij zo`n titel soms in paniek, het woord circus wordt meestal gebruikt als het ergens een rotzooitje is. Niets is minder waar, in het circus loopt alles op rolletjes. De tent wordt mooi strak opgezet, de artiesten weten precies wanneer ze op moeten, het orkest speelt in op de acts en na de show wordt alles weer netjes opgeruimd, alsof er nooit een circus is geweest.

‘Circusschool ‘De Hoogte’
Groep 1-8 , V.O. en S.O.
Circus is sport, muziek, dans en theater in één. Het is ook nog eens heel goed voor het ontwikkelen van je beide hersenhelften. Bij Circusschool de Hoogte zijn de mogelijkheden talrijk. De kinderen worden geïnspireerd d.m.v. verhalen, filmpjes,  muziek en demonstraties. Daarnaast kunnen de kinderen zelf allerlei circustechnieken uitproberen: jongleren, diabolo, Chinees bordje, hoelahoep, acrobatiek, balans. Rollenspellen spelen of samen een Clowns act maken. Leren balanceren op het koord of op een grote bal.

Verbinding met schoolthema’s: creatieve vakken, muziek
K&C-vaardigheden: creëren, presenteren, reflecteren
Kerndoelen: 55, 57 en 58
Doelgroep: groep 1-8, V.O. en S.O.
Groepsgrootte: afhankelijk van het project, minimaal 10 leerlingen
Duur: in overleg
Locatie: speellokaal of gymlokaal (kan ook in een klaslokaal)
Kosten: in overleg prijsindicatie : € 150 voor een lesuur met kleine materialen
Periode: in overleg
Bijzonderheden/Mogelijkheden:
* een cyclus van 8 á 10 lessen (1 x per week) met een presentatie van het eindresultaat.
* een dagdeel of dag met verschillende workshops en eindshow voor de ouders
* een hele week met het thema circus voor alle klassen.
* een (les) uurtje verhalen over het circus, een leskoffer met circusattributen voor de
allerkleinsten.
* de eindshow kan gepresenteerd worden in een echte circustent! (mits beschikbaar)
* acrobatiek en circuslessen op reguliere basis

Hiphop – Dance Company 058

Dance Company 058 is een dansschool voor jong en oud, van beginner tot gevorderd, van klassiek ballet tot hiphop. Met een team van gepassioneerde en professionele docenten zorgen wij voor leuke, uitdagende en leerzame lessen. Onze docenten zijn thuis in allerlei verschillende stijlen, denk aan hiphop, modern, Afro, TikTok en meer. We bieden dansworkshops en projecten op maat. Heb je een leuk project, idee of thema? Wij denken graag met je mee!

Razend populair! De dansstijl hiphop heb je vast al eens gezien in populaire tv-programma’s als ‘So You Think You Can Dance’, ‘Dance Dance Dance’ en ‘Everybody Dance Now’. De stijl bevat invloeden van allerlei verschillende dansstijlen (zoals streetdance, modern, breakdance) en wordt in deze lessen beoefend op populaire muziek van nu. In deze workshop gaan jullie werken aan conditie, kracht, lenigheid en een stoere hiphopchoreografie!

Verbinding met schoolthema’s: creatieve vakken
K&C-vaardigheden: creëren, presenteren, onderzoeken
Kerndoelen: 54, 57 en 58
Doelgroep: groep 1-8 en VO
Groepsgrootte: lokaalgroep
Duur: 4 lessen van 45 minuten
Locatie: speellokaal of gymlokaal
Kosten: per groep €300,-
Periode: gehele jaar, in overleg
Bijzonderheden: eventueel mogelijk om in deze lessen toe te werken naar een presentatie voor bijvoorbeeld de ouders (€75,- per les)

Freerunning – Eijer Producties

Eijer Producties is de dans-, theater- en freerunningschool van de zuidoosthoek van Friesland. Een gevarieerd en ervaren team van docenten verzorgt wekelijks lessen en workshops aan kinderen, jongeren en volwassenen van alle leeftijden. Bij Eijer Producties staat ontwikkeling, familie en toegankelijkheid centraal en zorgen we ervoor dat iedereen een kans heeft om op een podium te staan. We bieden workshops en lessen aan in vele dans-, theater- en freerunningstijlen. In overleg wordt er een passend programma opgesteld, van een enkele workshop tot een volledig programma voor honderden deelnemers.

Bij freerunning gaat het om het overwinnen van hindernissen op een zo vloeiend en snel mogelijke manier en het creëren van ultieme bewegingsvrijheid. Belangrijk is dat je je eigen lichaam leert kennen en geen onnodige risico’s neemt. Freerunning is beslissingen nemen en risico’s inschatten maar dan in een split second. Het helpt o.a. bij het ontwikkelen van kracht, het verbeteren van je conditie, het creëren van zelfvertrouwen, leren omgaan met elkaar en de rest van de maatschappij, het versterken van het concentratievermogen en zorgt uiteindelijk voor ontspanning.

Verbinding met schoolthema’s: bewegingsonderwijs
K&C-vaardigheden: creëren, presenteren, onderzoeken, samenwerken
Kerndoelen: 54, 57 en 58
Doelgroep: groep 5 t/m 8 en VO
Groepsgrootte: maximaal 25 per groep
Duur: 60 minuten per groep
Locatie: sportzaal, sporthal met materiaal, schoolplein
Kosten: vanaf 65,- per uur (exclusief reiskosten) + € 100,- voor freerunningobstakels
Periode: in overleg met de school

Gemaskerd Bal – De Maskermeiden

Wil jij je leerlingen verrassen met vrolijke en uitdagende workshops? We laten de leerlingen op een speelse en originele manier een nieuwe kant van zichzelf ontdekken. We bieden vakoverstijgende workshops aan, waarin de leerlingen de wonderlijke wereld van maskertheater ontdekken. Onze lessen bestaan uit een beeldende les en een theaterles, waar de leerlingen met hun eigengemaakte maskers gaan spelen.

Bij de bovenbouw splitsen we de groep, beide groepen krijgen één theaterles. We gebruiken onze eigen expressieve, kleurrijke theatermaskers en werken samen toe naar een korte scène! Ook mogelijk als eindvoorstelling groep 8.

Verbinding met schoolthema’s: creatieve vakken
K&C-vaardigheden: creëren, onderzoeken, presenteren
Kerndoelen: 54, 55 en 56
Doelgroep: groep 1-8
Groepsgrootte: max. 30 leerlingen. Bij Gemaskerd Bal wordt de groep gesplitst (max. 15 per groep).
Duur: 1 uur per workshop + 1 uur informatie
Locatie: speellokaal
Kosten: 2 uur €150, €25 reiskosten. Materiaal: €1,50 (excl. verf).
Periode: gehele schooljaar
Bijzonderheden: het zou fijn zijn als wij gebruik kunnen maken van de verf en de kwasten van de school. Lukt dit niet dan zoeken we naar een oplossing. We nemen maskers mee. De lessen kunnen gekoppeld worden aan een thema. Bij het verven is oude kleding gewenst.

Graffitiworkshop – Roy Schreuder

Roy houdt zich bezig met street-art en maakt schilderingen in de openbare ruimte. In 2012 is hij begonnen als zelfstandig kunstenaar en heeft hij veel uiteenlopende projecten gedaan. De 1e jaren als kunstenaar woonde hij vooral in het buitenland en is hij veel op reis geweest. In deze periode heeft hij zijn eigen stijl en techniek kunnen ontwikkelen. Naast zijn eigen werk, werkt hij veel in opdracht van gemeenten, bedrijven, wijkpanels en stichtingen om samen tot de realisatie van zowel grote als kleine projecten te komen.

Tijdens de workshop leer je over de geschiedenis van deze subcultuur en ga je werken aan een eigen ontwerp. Deze ga je vervolgens met spuitbussen verder uitwerken. Zo maakt iedereen een eigen kunstwerk op een houten paneel. Je werk mag je na de workshop natuurlijk houden.

Verbinding met schoolthema’s: creatieve vakken
K&C-vaardigheden: creëren en onderzoeken
Kerndoelen: 54 en 55
Doelgroep: groep 5-8 en VO
Groepsgrootte: lokaalgroep
Duur: in overleg
Locatie: op locatie bij de school
Kosten: €50,- per uur voor de workshops + een uur voorbereiding per dag. Bij meerdere workshops op één dag worden de voorbereidingskosten maar 1 keer gerekend. Reiskosten €0,19 per km (vanuit Leeuwarden). Materiaalkosten € 10,- per leerling.
Periode: gehele jaar, in overleg
Bijzonderheden: leerlingen moeten echt oude kleding aantrekken. De verf die we gebruiken gaat niet meer uit de kleding. Voor het VO kan het schoolbreed aangevraagd worden.
Extra: muurschildering op maat: Het is mogelijk om grotere muurschilderingen te maken i.s.m. leerlingen. Ik maak dan een schets op de muur. De leerlingen voegen alle kleuren toe en tenslotte doe ik het lijnenwerk. De kosten zijn afhankelijk van het formaat, of het op een paneel of muur gemaakt wordt en hoeveel werk/tijd er zit in de uiteindelijke afwerking

Klei in de klas – Laure Spriensma

Ontwikkelen van creativiteit vind ik heel belangrijk voor jong én oud. Het is één van de “21st century skills”. Daarom ben ik een groot voorstander van zoveel mogelijk prutsen en priegelen: geïnspireerd raken en vooral je eigen idee uitwerken. Laure opende in 2019 Streekatelier ‘Fratsen en Foefjes’ in Luinjeberd en biedt daar voor jong en oud allerhande workshops aan. Van alles is mogelijk.

Klei: het dankbaarste materiaal wat je maar kunt bedenken. We leren de basistechnieken en boetseren er op los: dieren, portret, bakjes en potjes, fantasie…. Het werkstuk moet 14 dagen drogen en kan dan worden gebakken. In de 2e les kan geglazuurd worden. Voor de bovenbouw + VO wat theorie over klei, glazuur en het bakproces.

Verbinding met schoolthema’s: creatieve vakken, techniek
K&C-vaardigheden: creëren, reflectief, onderzoeken
Kerndoelen: 33, 44, 54 en 55
Doelgroep: groep 1-8 en VO
Groepsgrootte: lokaalgroep
Duur: 1 les van 1,5 tot 2 uur (dagdeel)
Locatie: op school/in overleg
Kosten: 1 les van 1,5-2 uur op 1 dag (één groep): €130,- per les; 2 of
meer lessen van 1,5 uur aansluitend op 1 dag (twee of meer groepen):
€105,- per les. Reiskosten: >15 km, €0,25 per km. Materiaal: klei + bakken: €3,50 per leerling (1 les), optioneel les 2: glazuur + glazuurstook: €3,50 per leerling
Periode: gehele jaar, in overleg
Bijzonderheden: klei en gereedschap wordt meegenomen. De werkstukken worden naderhand gebakken in de keramiekoven van de docent.

Filosoferen met kunst – Anna Bouman

Anna is een duizendpoot. Door alle avonturen die ze aangaat, wordt haar blik op de wereld verruimd. Door te kijken en te verwonderen doet ze ontdekkingen. Dit is ook wat ze kinderen wil laten ervaren. Dat als je open staat voor ontdekkingen je wereld groter wordt. Liever doet ze elke keer iets anders dan vaker hetzelfde. Fijn om een les uit een methode te ondersteunen. In diverse musea neemt Anna je mee in de verhalen die er te vinden zijn. Kijken met elkaar, ontdekken dat je met kunst de vrijheid hebt om deze te beleven op je eigen manier. In de filosofielessen, die ze ook geeft, hebben we het over kunst, wat is mooi, denkt iedereen hetzelfde daarover? Moet je kunst begrijpen om ervan te kunnen genieten? Kun je ook leren van kijken naar kunst? En heb je eigenlijk ogen nodig om van kunst te kunnen genieten of kan dat ook op andere manieren…?

Wat betekent mooi? Laten kunstenaars ons op een andere manier naar de wereld kijken? Wat is kunst? Zijn kunstenaars nodig? Vragen waar geen eenduidige antwoorden op hoeven te komen. Wat we leren van filosoferen is dat meningen ertoe doen, dat ze verschillend kunnen zijn, dat we vanuit ons eigen perspectief naar de wereld kijken, dat we soms langer kunnen nadenken voordat we onze mening geven. Leren luisteren naar anderen en van hun mening leren. Maar ook nieuwe ontdekkingen doen omdat iemand anders iets ziet Filosoferen met kunst – Anna Boumanwat je zelf nog niet had gezien.

Verbinding met schoolthema’s: taal, oriëntatie op jezelf en de wereld, creatieve vakken
K&C-vaardigheden: onderzoeken, reflectief, receptief
Kerndoelen: 3, 34, 37, 54 en 56
Doelgroep: groep 6-8
Groepsgrootte: schoolklas
Duur: 1 tot 1,5 uur
Locatie: op school
Kosten: € 125,- exclusief reiskosten
Periode: in overleg
Bijzonderheden: in overleg bepalen we het onderwerp

In Aanbouw – Marcel Prins

Is beeldhouwer en ruimtelijk ontwerper. Hij maakt in opdracht ruimtelijke en grafische ontwerpen, ontwerpt interieurs en decors. Marcel geeft als beeldend kunstenaar les in het PO en VO. Hij gaf lezingen in het HBO en workshops en cursussen aan kinderen en volwassenen op het werk en in de vrije tijd. Ruimtelijk, in het platte vlak en stop-motionanimatie. Marcel is ook bouwmeester voor de Ecokathedraal in Mildam. Hij neemt de leerlingen op een speelse manier mee in een complex werkproces, op hun eigen niveau.

Spannend, er wordt gebouwd! Wat zou er komen? Op een open en kritische manier leren de leerlingen naar de wereld om hen heen te kijken. Aan de hand van speciaal voor dit doel ontwikkelde kaarten met filosofische vragen maken ze van kosteloos materiaal en knutselmateriaal een creatieve stad, dorp of wijk. Alle leerlingen krijgen een kartonnen stuk ‘grond’, dat een deel van de uiteindelijke stad of het dorp wordt. Omdat alle stukken samen deze stad, dorp of wijk vormen, is voortdurend overleg én goed nadenken noodzakelijk. Elke les begint daarom met een filosofisch gesprek. Daaruit volgt een opdracht, die afhankelijk is van de vragen van de leerlingen en de voortgang van het proces. Leerlingen leren zo op een natuurlijke manier samenwerken, doen een heleboel vaardigheden op, krijgen inzicht in maat, schaal en structuur en leren complexe problemen oplossen. In overleg kan de ‘stad’ zelf het eindproduct zijn of de leerlingen maken een ‘film’ van (het maken van) de ‘stad’.

Verbinding met schoolthema’s: wereldoriëntatie, creatieve vakken, taal,
techniek, rekenen
K&C-vaardigheden: onderzoeken, creëren, reflectief en receptief vermogen, zelfstandig werken, samenwerken
Kerndoelen: 54, 55 en 56
Doelgroep: groep 6-8
Groepsgrootte: schoolklas
Duur: 5 workshops van 2 uur
Locatie: op school
Kosten: workshop: €125,- per klas, materiaal €1,- per leerling.
Op maat: per workshop: €200,- per klas
Periode: in overleg
Bijzonderheden: op maat: voor jongere kinderen is een aangepast programma mogelijk

Historische Route – It âlders erf – Johan Wagenaar

Johan Wagenaar heeft jarenlang voor de klas gestaan en is eigenaar van historisch onderzoeksbureau It âlders erf. It âlders erf verzorgt erfgoedlessen op maat. Johan is als skoalstiper betrokken bij het taalplan Frysk 2030. Zijn erfgoedlessen zijn dan ook uitermate geschikt om de verbinding te maken met de Fryske taal en cultuur.

De kinderen maken hun eigen historische route voor smartphone en tablet over hun eigen school-/woonomgeving. Ze gaan op zoek naar een historisch voorwerp/gebeurtenis uit de eigen woonplaats en/of schoolomgeving en proberen om daar de nodige achtergrondinformatie bij te vinden. De informatie die de kinderen aanleveren, wordt verwerkt tot een blijvende route voor de smartphone/tablet. Tijdens de afsluitende les wordt de app geactiveerd en wordt de route samen met de kinderen gelopen.

Verbinding met schoolthema’s: taal, Frysk, creatieve vakken, wereldoriëntatie
K&C-vaardigheden: creëren, presenteren, reflectie, receptief, onderzoeken, zelfstandig werken
Kerndoelen: 54, 55 en 58
Doelgroep: groep 5-8
Groepsgrootte: lokaalgroep
Duur: 4 lessen van 1 uur
Locatie: school en schoolomgeving
Kosten: €560,- excl. reiskosten incl. gebruiksklaar maken van het programma voor leerkracht en leerlingen. Op maat: duur en kosten in overleg.
Periode: gehele jaar, in overleg
Bijzonderheden: de leerkracht/school krijgt de mogelijkheid om zelf aanpassingen in de digitale route te maken (informatie wijzigen, aanvullen, verwijderen). De kinderen maken tijdens de afsluitende les gebruik van hun eigen smartphone/tablet. De route is altijd aan te passen. De activiteit is uit te breiden tot een dagproject.

Filmdag met lipdub – Mirjam de With

Mirjam de With is speelfilmregisseur van o.a. ‘Taiki’, ‘Get lost!’, ‘Op de dijk’, ‘De Keet’ en ‘Mina Moes’. Naast regisseren vindt ze het erg leuk anderen te enthousiasmeren met haar passie voor film. Hiervoor geeft ze o.a. workshops op het PO, VO en HBO.

Leerlingen kijken een film en analyseren het verhaal en de scènes. Daarnaast bespreken ze met de maker wat er allemaal komt kijken bij film maken en welke trucjes er gebruikt zijn om de scènes echt te laten lijken. ’s Middags acteren ze in hun eigen lipdub.

Verbinding met schoolthema’s: Fries/meertaligheid, creatieve vakken, burgerschapsonderwijs
K&C-vaardigheden: creëren, reflectief, presenteren, onderzoeken en samenwerken
Kerndoelen: 1, 9, 12, 17, 42, 45, 52, 54, 55, 56, 57 en 58
Doelgroep: groep 6-8 en VO
Groepsgrootte: 8-150
Duur: volledige dag, bij Film is fake: 3 volledige dagen
Locatie: op school
Kosten: €450,- per lesdag incl. reis-/materiaalkosten
Periode: gehele jaar, in overleg
Bijzonderheden: voorafgaand aan de workshop volgt een uitgebreide lesbrief. Verbinding met een thema is mogelijk. Materialen: evt. iPads. Verder neemt de docent alle benodigde materialen mee.
Docentenscholing: Het ABC van beeldtaal. Een spoedcursus in mediawijsheid vol praktische tips, aha-momenten en afwisseling, die inzicht geeft in het ABC van beeldtaal!