Daar is hij dan! Het nieuwe cultuurmenu ‘Cultuur & Klas’ voor het primair en voortgezet onderwijs in de gemeente Heerenveen. In het menu vind je mogelijkheden om het kind te verwonderen en mee te nemen in de magische wereld van verbeelding, vorm, klank en kleur.
Groep: Groep 5
Weefie! – Wanda Ario Soeriowardojo
Beeldend kunstenaar en vakdocent beeldend bij diverse basisscholen en asielzoekerscentra in Friesland. Ze vindt het fantastisch en inspirerend om te zien wat voor ideeën kinderen hebben en wat ze zelf allemaal spelenderwijs ontdekken. Ze probeert kinderen vooral te inspireren en te stimuleren hun eigen beeldende weg te volgen.
Geen draadloos netwerk, maar een kleurrijk netwerk van draden! Bij de les ‘Weefi’ gaan kinderen een boekenlegger weven. Eerst maken de kinderen zelf een weefraam van een strookje karton. Hier maken ze inkepingen in met een schaar, zodat ze er daarna draden op kunnen spannen. Daarna beginnen ze te weven totdat er een lapje ter grootte van een boekenlegger ontstaat. Tenslotte leren kinderen om de draden af te hechten.
Verbinding met schoolthema’s: creatieve vakken
K&C-vaardigheden: onderzoeken, creëren, reflectief en receptief vermogen, zelfstandig werken
Kerndoelen: 42, 44, 54, 55 en 56
Groepsgrootte: schoolklas
Duur: 2 à 3 lessen van een uur (afhankelijk van de vaardigheid van de kinderen en of ze er tussentijds mee verder kunnen)
Locatie: op school
Kosten: €71,25 per uur (incl. voorbereiding / excl. materialen en reiskosten)
Periode: in overleg
Bijzonderheden: een co-creatie tussen leerkracht en gastdocent over de invulling van de lessen
Oempa Loempa’s – Wanda Ario Soeriowardojo
Beeldend kunstenaar en vakdocent beeldend bij diverse basisscholen en asielzoekerscentra in Friesland. Ze vindt het fantastisch en inspirerend om te zien wat voor ideeën kinderen hebben en wat ze zelf allemaal spelenderwijs ontdekken. Ze probeert kinderen vooral te inspireren en te stimuleren hun eigen beeldende weg te volgen.
Snoepgoed maken, net als de Oempa Loempa’s in de chocoladefabriek van Willy Wonka! Het boek Sjakie en de chocoladefabriek wordt gebruikt als inspiratiebron. Het zou fijn zijn als de kinderen van te voren dit boek gaan lezen of de film (of fragmenten ervan) gaan kijken.
Dit lesprogramma bestaat uit vijf onderdelen. Er kunnen grote chocoladerepen, reuzenlolly’s, grote snoepjes, zachte, grote snoepkussentjes en/of lange suikerspinzuurstokken gemaakt worden. Elk onderdeel neemt 2 à 3 lessen in beslag. Dit is afhankelijk van de vaardigheid van de kinderen en of de leerkrachten zelf nog tijd hebben om er tussentijds met de kinderen mee verder te gaan. De onderdelen kunnen ook afzonderlijk afgenomen worden. Daarnaast zou elke groep een ander onderdeel kunnen maken, zodat er een snoepwereld gemaakt kan worden van al het lekkers.
Verbinding met schoolthema’s: creatieve vakken
K&C-vaardigheden: onderzoeken, creëren, reflectief en receptief vermogen, samenwerken, zelfstandig werken
Kerndoelen: 42, 44, 54, 55 en 56
Groepsgrootte: schoolklas
Duur: 2 tot 15 lessen van een uur / evt. extra uren voor het inrichten van een tentoonstelling
Locatie: op school
Kosten: €71,25 per uur (incl. voorbereiding / excl. materialen en reiskosten)
Periode: in overleg
Bijzonderheden: een co-creatie tussen leerkracht en gastdocent over de invulling van de lessen
Bisterbaarlik! – Wanda Ario Soeriowardojo
Beeldend kunstenaar en vakdocent beeldend bij diverse basisscholen en asielzoekerscentra in Friesland. Ze vindt het fantastisch en inspirerend om te zien wat voor ideeën kinderen hebben en wat ze zelf allemaal spelenderwijs ontdekken. Ze probeert kinderen vooral te inspireren en te stimuleren hun eigen beeldende weg te volgen.
Ontdek wat je met het veelzijdige materiaal bister kunt doen! Bister is geelbruin van kleur en wordt gemaakt van het roet van verbrand hout of van de bast van walnoten. Geïnspireerd door de kunst van Salvador Dalí leren kinderen bij ‘Bisterbaarlik’ een kunstwerk te maken van een fantasieboom/bomen.
Allereerst worden er met bister verschillende proefjes gedaan. Op aquarelpapier maken de kinderen vakjes met schilderstape. In elk vakje passen ze een techniek met bister toe, bijv. nat-in-nat werken, een combinatie van bister/water met wit oliepastel en korreltjes bister strooien en er met een plantenspuit op sprayen. Hiervoor gebruiken ze een kwast, kroontjespen en papier om te schilderen, tekenen en te deppen.
Daarna maken de kinderen een fantasieboom/bomen met bister. Ze kunnen zelf kiezen welke geleerde technieken ze hierbij willen gebruiken.
Verbinding met schoolthema’s: creatieve vakken
K&C-vaardigheden: onderzoeken, creëren, reflectief enreceptief vermogen, zelfstandig werken
Kerndoelen: 42, 44, 54, 55 en 56
Groepsgrootte: schoolklas
Duur: 2 lessen van een uur of 2 uur
Locatie: op school
Kosten: €71,25 per uur (incl. voorbereiding / excl. materialen en reiskosten)
Periode: in overleg
Bijzonderheden: een co-creatie tussen leerkracht en gastdocent over de invulling van de lessen
Mjam! – Wanda Ario Soeriowardojo
Beeldend kunstenaar en vakdocent beeldend bij diverse basisscholen en asielzoekerscentra in Friesland. Ze vindt het fantastisch en inspirerend om te zien wat voor ideeën kinderen hebben en wat ze zelf allemaal spelenderwijs ontdekken. Ze probeert kinderen vooral te inspireren en te stimuleren hun eigen beeldende weg te volgen.
Kunst om je vingers bij af te likken! Geïnspireerd door de kunststroming art nouveau leren kinderen bij ‘Mjam’ kunstwerken te maken met organische vormen.
Op eetpapier worden tekeningen gemaakt met stiften met eetbare inkt van door de kinderen meegebrachte natuurlijke materialen (bijv. blaadjes, kastanjes, zaden, takjes en dennenappels). De kinderen leren om sierlijke, vloeiende lijnen te gebruiken. Naar keuze kan er een symmetrische of asym metrische tekening gemaakt worden. Dit eetbare kunstwerk mag mee naar huis en kan thuis opgegeten worden.
Daarna maken de kinderen op eetpapier met appelstroop een ‘art nouveau-achtig’ schilderij. Als iedereen klaar is, mag dit kunstwerk in de klas lekker worden opgesmikkeld. Deze opdracht is over het algemeen wat minder geschikt voor kinderen uit groep 1 en 2.
Verbinding met schoolthema’s: creatieve vakken, mens en natuur
K&C-vaardigheden: onderzoeken, creëren, reflectief en receptief vermogen, zelfstandig werken
Kerndoelen: 42, 44, 54, 55 en 56
Groepsgrootte: schoolklas
Duur: 1 uur per les
Locatie: op school
Kosten: €71,25 per uur (incl. voorbereiding / excl. materialen en reiskosten)
Periode: in overleg
Bijzonderheden: een co-creatie tussen leerkracht en gastdocent over de invulling van de lessen
Artistiek zelfportret – Studio Frutsels
Bernadette is een creatieve duizendpoot. Ze is gecertificeerd kindertalentenfluisteraar, geeft BEVO-lessen op het MBO en organiseert creatieve inloopateliers op verschillende scholen. Kinderen in hun talent zetten door middel van creativiteit. Ze laten zien, maar vooral ook te laten voelen wat de kracht van ‘uit je hoofd, met je handen’ is. Misschien wel niet alleen aan de kinderen.
Hoe zie ik eruit? Hoe ziet mijn klasgenoot eruit? Aan de hand van deze observaties ga je een heus kunstwerk van jezelf maken. De belangrijkste les uit deze opdracht? Jij bent mooi zoals je bent!
Verbinding met school: creatieve vakken
Kerndoelen: 54, 55 en 56
K&C-vaardigheden: onderzoeken, creëren
Groepsgrootte: lokaalgroep
Duur: 1 les van 1 tot 1,5 uur
Locatie: op school
Kosten: €120,- per les, exclusief materialen. Bij 2 of meer lessen op 1 dag: €110. Reiskosten: >10 km €0,21 per km.
Materiaal: €1,50 per leerling
Periode: gehele jaar, in overleg
Bijzonderheden: les wordt aangepast op leeftijd
Rond weven – Studio Frutsels
Bernadette is een creatieve duizendpoot. Ze is gecertificeerd kindertalentenfluisteraar, geeft BEVO-lessen op het MBO en organiseert creatieve inloopateliers op verschillende scholen. Kinderen in hun talent zetten door middel van creativiteit. Ze laten zien, maar vooral ook te laten voelen wat de kracht van ‘uit je hoofd, met je handen’ is. Misschien wel niet alleen aan de kinderen.
Weven, ook zo’n mooie ambachtelijke techniek. In één les neem ik je mee in de techniek en de verschillende mogelijkheden van weven. We gaan in deze les niet voor recht, maar voor rond weven. Omdat je weinig nodig hebt om te kunnen weven, is het ook iets wat leerlingen thuis gemakkelijk kunnen oppakken. Extra: vervolg Creatie weven. In les één zijn we vooralbezig met het aanleren van de techniek van weven. In de vervolgles gaan we het weven uitwerken tot een creatie. Denk aan een tasje, portemonnee of pennenbakje.
Verbinding met school: creatieve vakken
Kerndoelen: 54, 55 en 56
K&C-vaardigheden: onderzoeken, creëren
Groepsgrootte: lokaalgroep
Duur: 1 les van 1 tot 1,5 uur
Locatie: op school
Kosten: €140,- per les, exclusief materialen. Bij 2 of meer lessen op 1 dag: €120. Reiskosten: >10 km €0,21 per km.
Materiaal: €2,- per leerling (bij vervolg les €3/4,- per leerling)
Periode: gehele jaar, in overleg
Macramé je mee? – Studio Frutsels
Bernadette is een creatieve duizendpoot. Ze is gecertificeerd kindertalentenfluisteraar, geeft BEVO-lessen op het MBO en organiseert creatieve inloopateliers op verschillende scholen. Kinderen in hun talent zetten door middel van creativiteit. Ze laten zien, maar vooral ook te laten voelen wat de kracht van ‘uit je hoofd, met je handen’ is. Misschien wel niet alleen aan de kinderen.
Vroeger kreeg je op school handenarbeid. Denk aan breien, borduren, haken maar dus ook macrameeën. Je kan enorm veel dingen maken met macramé. Het enige wat je ervoor nodig hebt zijn twee basisknopen. Die kom ik je leren. Het eindproduct van deze les is een sleutelhanger. Wist je dat wanneer je aan het knopen bent, je je beter kunt concentreren?! Dus na deze les zitten al je leerlingen knopend en in opperste concentratie te luisteren naar je rekenles. In les 1 leer je de basistechniek. In de vervolgles ga je je eigen creatie macrameeën.
Verbinding met school: creatieve vakken
Kerndoelen: 54, 55 en 56
K&C-vaardigheden: onderzoeken, creëren
Groepsgrootte: lokaalgroep
Duur: 1 les van 1 tot 1,5 uur
Locatie: op school
Kosten: €140,- per les, exclusief materialen. Bij 2 of meer lessen op 1 dag: €120. Reiskosten: >10 km €0,21 per km.
Materiaal: €2,- per leerling (bij vervolg les €3/4,- per leerling)
Periode: gehele jaar, in overleg
Bijzonderheden: teamworkshop. Denk aan een touwlamp, een plantenhanger of een vlaggetjesslinger voor de teamkamer. Thematisch en op maat bijv: de Kinderboekenweek, Kerstmis, Pasen of de herfst.
Irene de Boer – Afslag BLV Belvédère
De dependance van Museum Belvédère in het centrum van Heerenveen, gericht op hedendaagse kunst, biedt een podium aan (noordelijke) jonge talentvolle kunstenaars.
Irene de Boer 3 september – 19 november 2023
Irene de Boer (1994, Delfzijl) werkt en woont in Amsterdam. Ze werkt samen met professionals op het gebied van material culture, kunstgeschiedenis en organische materiaalkunde en slaat een brug tussen elementen in subculturen; popcultuur, straatcultuur en combineert hedendaagse technieken met traditionele media.
Verbinding met schoolthema’s: creatieve vakken
K&C-vaardigheden: creëren, presenteren, onderzoeken
Kerndoelen: 54, 57 en 58
Doelgroep: 1-8 en VO
Groepsgrootte: lokaalgroep
Duur: 60 tot 90 minuten
Locatie: Museum Heerenveen
Kosten: rondleiding met museumdocent €70, maximaal 20 leerlingen per docent. Boven de 20 leerlingen worden 2 museumdocenten ingezet €140,-
Schoolbezoek: museumdocent verplicht!
Dinnis van Dijken – Afslag BLV Belvédère
De dependance van Museum Belvédère in het centrum van Heerenveen, gericht op hedendaagse kunst, biedt een podium aan (noordelijke) jonge talentvolle kunstenaars.
Dinnis van Dijken 3 september – 19 november 2023
Dinnis van Dijken zijn werk gaat over het zoeken naar nieuwe mogelijkheden binnen de schilderkunst. Door te experimenteren met nieuwe benaderingen, inclusie van andere media en ongebruikelijke strategieën om tot nieuw werk te komen, probeert hij met zijn werk de constructies achter de (schilder-)kunst te ontleden.
Verbinding met schoolthema’s: creatieve vakken
K&C-vaardigheden: creëren, presenteren, onderzoeken
Kerndoelen: 54, 57 en 58
Doelgroep: 1-8 en VO
Groepsgrootte: lokaalgroep
Duur: 60 tot 90 minuten
Locatie: Museum Heerenveen
Kosten: rondleiding met museumdocent €70, maximaal 20 leerlingen per docent. Boven de 20 leerlingen worden 2 museumdocenten ingezet €140,-
Schoolbezoek: museumdocent verplicht!